الف - دولت مكلف است یك سوم از سه درصد (3%) درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی را بر اساس سهم هر استان در ارزش تولید نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی كه بر مبنای قیمت صادراتی این سه محصول ارزش گذاری می شود به استان های نفت خیز و گاز خیز و دو سوم باقیمانده را به شهرستان ها، بخشها و دهستان های كمتر توسعه یافته كه بر اساس شاخصهای توسعه نیافتگی توسط سازمان تعیین می شوند، تخصیص دهد.
تبصره 1- نحوه توزیع درآمد حاصل از یك سوم میادین نفت و گاز دریایی استان های ساحلی توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان ذی ربط تصویب و اجرا می شود.
تبصره 2- آیین نامه اجرایی این بند توسط سازمان و با همكاری وزارت نفت تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ب -
1- در اجرای بند (3) سیاست های كلی برنامه پنجساله هفتم، دولت مكلف است از طریق وزارت نفت و با استفاده از منابع داخلی ارزی و ریالی شركتهای تابعه ذی ربط وزارت نفت پس از كسر سهم مربوط به حساب بهینه سازی انرژی موضوع جزء 5- 2 بند «الف» ماده (46) این قانون، ماهانه حداقل شصت درصد (60%) از عواید حاصل از صادرات و فروش داخلی كلیه محصولات فرعی گازی از جمله اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد و مایعات گازی را صرفاً به حساب «سرمایه گذاری نفت و گاز كشور» كه از ابتدای برنامه به نام وزارت نفت نزد خزانه داری كل كشور افتتاح می شود، واریز نماید.
2- باقیمانده عواید فوق الذكر در شركتهای تابعه ذی ربط وزارت نفت به تشخیص وزارت مزبور و حسب مورد صرفاً در چهارچوب بودجه مصوب شركتهای تابعه ذی ربط آن وزارت برای پالایش، انتقال و توزیع گاز طبیعی و نگهداشت تأسیسات مربوط و نیز گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده كشور هزینه می شود.
3- وزارت نفت مكلف است منابع این حساب را با رعایت سیاست های كلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی به صورت مستقیم یا با استفاده از سازوكار تسهیلات تلفیقی و تركیبی با مؤسسات اعتباری عامل مجاز، صرفاً به تأمین مالی یا ارائه ضمانت برای طرحهای ذیل با مشاركت سرمایه گذار خارجی (با رعایت اصل هشتادم (80) قانون اساسی) یا بخش غیردولتی داخلی اختصاص دهد:
1- 3 - اكتشاف یا توسعه میادین جدید نفت و گاز یا نگهداشت و افزایش تولید میادین موجود كشور با اولویت میادین مشترك به ویژه فشار افزایی میدان گازی مشترك پارس جنوبی
2- 3 - مشاركت در طرحهای مصوب «ستاد راهبری تجارت منطقه ای انرژی»
3- 3 - احداث، مقاوم سازی، نوسازی و بازسازی زیرساخت های اساسی مورد نیاز برای ذخیره سازی، انتقال، توزیع و صادرات نفت و گاز طبیعی و فر اورده نفتی و گازی
4- 3 - تأمین تجهیزات و احداث تأسیسات هوشمند اندازه گیری و رصد لحظه ای مبادلات نفت، گاز، میعانات گازی و فراورده های نفتی و گازی
5- 3 - مشاركت در اجرای طرحهای بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی كشور به ویژه كاهش ناترازی گاز طبیعی و فراورده های نفتی و گازی
4- منابع این حساب در پایان هرسال به سال بعد منتقل می شود و پنجاه درصد (50%) منابع حاصل از بازپرداخت تسهیلات مذكور، صرف افزایش منابع حساب مذكور شده و مابقی برای بازپرداخت بدهی های شركتهای تابعه وزارت نفت به صندوق توسعه ملی، بانك مركزی و شبكه بانكی كشور هزینه می شود. استفاده از منابع این حساب بجز موارد فوق الذكر برای هرگونه مصرف از جمله اعتبارات هزینه ای و تملك دارایی های سرمایه ای خارج از میادین نفت و گاز ممنوع است.
5- به منظور هماهنگی و نظارت بر حُسن اجرای این بند، كارگروهی به ریاست وزیر نفت و با حضور رئیس سازمان، وزیر امور اقتصادی و دارایی و دو عضو ناظر از كمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات با انتخاب مجلس تشكیل می شود.
6- وزیر نفت مسؤول پیگیری مصوبات كارگروه فوق و حُسن اجرای آنها و عدم انحراف از اهداف فوق الذكر خواهد بود و مكلف است گزارش عملكرد آن را هر سه ماه یك بار به كمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ارائه كند.
پ - دولت مكلف است از طریق شركتهای تابعه ذی ربط وزارت نفت نسبت به كاهش یارانه نفت گاز (گازوئیل) در معادن عمده كشور و صنایع بالادستی نفت و گاز كشور، اقدام نماید به نحوی كه یارانه تخصیص یافته در هر دو مرحله تولید و فروش، نسبت به سال پایه 1402 در سال آغاز اجرای برنامه ده درصد (10%) و تا انتهای برنامه حداقل به پنجاه درصد (50%) كاهش یابد.
آیین نامه اجرایی این حكم با تعیین مصادیق معادن عمده و صنایع بالادستی نفت و گاز كشور، ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، توسط سازمان با همكاری وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره - معادن عمده عبارت است از معادنی كه مصرف نفت گاز آنها بیش از پنج میلیون لیتر در سال است.
مولدسازی
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.