قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی مصوب 1404 - ماده 8

دسته‌بندی: مالیاتی | تاریخ ثبت: ۱۴۰۴/۰۶/۱۴ ۲۰:۴۵ | آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۴/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۶

متن زیر به عنوان ماده (16 مكرر) به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان الحاق می شود:
مكرر - حداكثر بیست ماه پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این ماده، به منظور تكمیل پایگاه اطلاعات موضوع ماده (169 مكرر) قانون مالیات های مستقیم و استقرار بستر اجرائی آن، اقدامات زیر صورت می گیرد:
الف - در خصوص نقل و انتقال اوراق بهادار و تقسیم سود:
1 - شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بهابازار (بورس) ها، ناشران اوراق بهادار، كارگزاران و سایر نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، حسب مورد مطابق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار مكلفند همزمان با تقسیم سود یا فروش اوراق بهادار یا كالای مورد معامله در بهابازار (بورس) ها و بازارهای خارج از بهابازار (بورس)، صورتحساب الكترونیكی مربوط را صادر كنند. ناشران اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار مكلفند توزیع و پرداخت سود و سایر منافع مربوط به این اوراق را صرفاً به صورت سامانه ای و از طریق شركت سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یا با تأیید آن انجام دهند. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است بر حسن اجرای تكالیف فوق نظارت كند.
2 - سازمان ثبت اسناد و املاك كشور موظف است با همكاری سازمان هم زمان با نقل و انتقال سهام، سهم الشركه، حق تقدم سهام و سایر اوراق بهادار به استثنای موارد مذكور در جزء (1) این بند صورتحساب های الكترونیكی مربوط به معاملات مذكور را با درج ارزش ریالی مورد معامله صادر كند.
3 - اشخاص حقوقی توزیع كننده سود، بجز ناشران اوراق بهادار موضوع جزء (1) این بند مكلفند همزمان با تقسیم سود، صورتحساب های الكترونیكی مربوط را صادر كنند.
4 - سایر اشخاص مجاز به خرید و فروش اوراق بهادار مكلفند همزمان با انجام معامله، صورتحساب الكترونیكی مربوط را صادر كنند.
ب - كلیه اشخاص موضوع بند «الف» ماده (11) این قانون، موظفند حسب مورد صورتحساب های الكترونیكی مربوط به وجوه واریزی از قبیل سود سپرده، سود اوراق مشاركت و تسهیلات را همزمان با واریز صادر نمایند. همچنین اشخاص مذكور موظفند حسب مورد هم زمان با انجام تراكنش ارزی، صورتحساب الكترونیكی مربوط را صادر و تراكنش مذكور را به بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران ارسال نمایند.
پ - كلیه اشخاص تجاری كه نسبت به پرداخت هایی تحت عناوینی از قبیل حقوق، دستمزد، حق شاغل، حق شغل، حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری، كارانه، یارانه، انواع پرداخت ها توسط مؤسسات بیمه گر، خسارت فوت، محكومٌ به، دیه، رد مال، استرداد وثیقه، وجوه پرداختی بابت ارث و سایر عناوین مشابه اقدام می نمایند، مكلفند در موارد فوق برای كلیه وجوه پرداختی یا معادل ریالی پرداخت های غیرنقدی مبتنی بر اظهار خود، صورتحساب الكترونیكی صادر نمایند. در صورت انجام تكالیف موضوع این بند توسط اشخاص فوق برای صدور صورتحساب الكترونیكی، اشخاص مذكور برای ثبت مجدد اطلاعات یا تسلیم فهرست اطلاعات مطابق ماده (86) قانون مالیات های مستقیم تكلیف اضافی ندارند.
ت -
1 - كلیه اشخاص موضوع بند «الف» ماده (11) این قانون موظفند در مواردی كه پرداخت وجه موجب ایجاد تعهد بر ذمه دریافت كننده وجه می شود و دریافت كننده وجه را متعهد به استرداد می كند نظیر قرض و ودیعه، صورتحساب الكترونیكی مربوطه را صادر نمایند.
2 - كلیه اشخاص غیرتجاری مكلفند در مهلت اعلام شده از سوی سازمان، صورتحساب های الكترونیكی مطالبات قبل از استقرار بستر اجرائی از قبیل قرض ، ودیعه، وثیقه و رهن را مطابق فرایند تعیین شده در آیین نامه اجرائی این ماده، صادر كنند. پس از پایان مهلت اعلام شده از سوی سازمان، مهلت مجددی صرفاً برای یك بار و به مدت یك ماه پس از درخواست شخص برای وی در نظر گرفته می شود. حكم این بند در خصوص اشخاص غیرتجاری با مجموع مطالبات كمتر از سی میلیارد (30/000/000/000) ریال، جاری نمی باشد و این مورد در حكم مطالبات قبل از استقرار بستر اجرائی محسوب می شود و مشمول مالیات نمی باشد، مگر اینكه خلاف آن اثبات شود.
ث - اشخاص زیر مكلفند در خصوص موارد زیر، صورتحساب های الكترونیكی مربوط را طبق آیین نامه اجرائی این ماده صادر كنند و سازمان نیز موظف است صورتحساب های الكترونیكی صادرشده را حسب مورد به كارپوشه تجاری یا غیرتجاری طرفین انتقال دهد:
1 - دفاتر اسناد رسمی، در خصوص هرگونه انتقال املاك، انتقال حق واگذاری محل، واگذاری منافع، معامله اموال دارای سند رسمی، صدور سند مالكیت و نیز ثبت هرگونه مطالبه از قبیل قرض، ودیعه و رهن؛
2 - فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص هرگونه تعویض شماره انتظامی (پلاك) وسایل نقلیه ای كه مطابق قوانین مربوط ملزم به شماره گذاری هستند.
3 - اشخاص تجاری مجاز به خرید و فروش طلا، نقره، پلاتین، مسكوكات یا جواهرآلات، حسب مورد در خصوص معاملات مذكور؛ اشخاص موضوع این جزء مجاز به استفاده از معافیت موضوع ماده (14 مكرر) این قانون نمی باشند.
4 - اشخاص تجاری مجاز به خرید و فروش «انواع ارز، رمز پول یا رمز دارایی» موضوع ماده (3) قانون مالیات های مستقیم، حسب مورد در خصوص معاملات مذكور؛ اشخاص موضوع این جزء مجاز به استفاده از معافیت موضوع ماده (14 مكرر) این قانون نمی باشند. صدور صورتحساب الكترونیكی برای معاملات انواع رمز پول و رمز دارایی فاقد اطلاعات هویتی انتقال گیرنده یا انتقال دهنده نیز الزامی است.
تبصره - در صورتی كه دارایی های موضوع بند (5) ماده (46) قانون مالیات های مستقیم، قبل از استقرار بستر اجرائی تملك شده باشند، اشخاص تجاری موضوع این جزء موظفند در زمان انتقال، صورتحساب الكترونیكی خرید دارایی فوق را با درج قیمت دارایی در زمان استقرار بستر اجرائی صادر نمایند. در موارد فوق تاریخ تملك، تاریخ استقرار بستر اجرائی در نظر گرفته می شود.
ج - دفاتر اسناد رسمی موظفند در هنگام تنظیم وكالت بلاعزل در مورد انتقال «داراییهای موضوع بند (1) ماده (46) قانون مالیات های مستقیم، وسایل نقلیه ای كه مطابق قوانین مربوط، باید شماره گذاری شود و هرگونه اموال دارای سند رسمی»، صورتحساب الكترونیكی مربوط را صادر نمایند.
چ - اشخاص تجاری مجاز به خرید و فروش دارایی های موضوع بندهای (3)، (4) و (5) ماده (46) قانون مالیات های مستقیم، موظفند معاوضه دارایی های مذكور با سایر مصادیق دارایی های همان بند را در قالب یك فروش و یك خرید، ثبت و در هر مرحله صورتحساب الكترونیكی مجزایی صادر نمایند.
ح – وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی موظفند با همكاری سازمان، ظرف حداكثر یك سال پس از لازم الاجرا شدن این ماده، فهرستی از دارایی هایی نظیر وسایل نقلیه هوایی و دریایی، وسایل نقلیه ای كه مشمول مقررات شماره گذاری نمی شوند و سایر دارایی های دارای شماره یا شناسه منحصر به فرد تهیه نمایند. سازمان موظف است مطابق آیین نامه اجرائی این ماده، حسب مورد تمهیدات لازم جهت صدور صورتحساب های الكترونیكی دارایی های مذكور از قبیل انتقال مالكیت عین و واگذاری منافع آنها را فراهم نماید. همچنین وزارتخانه های فوق الذكر با همكاری سازمان موظفند فهرست مذكور را به صورت سالانه به روزرسانی نمایند و سازمان موظف است آن را تا پایان دی ماه هر سال برای سال بعد اعلام كند.
خ - كلیه اشخاص تجاری و غیرتجاری مكلفند صورتحساب های الكترونیكی هرگونه انتقال عین یا حق واگذاری محل و سایر حقوق مربوط به اموال غیرمنقول فاقد سند رسمی را از طریق مراجعه به سامانه ثبت الكترونیك اسناد با رعایت مفاد قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول مصوب 1401/9/6 صادر نمایند. در صورتی كه اطلاعات انتقال مذكور مشمول تبصره (13) این ماده شود، اشخاص فوق تكلیفی برای صدور صورتحساب الكترونیكی ندارند. آیین نامه اجرائی این بند حداكثر ظرف یك سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همكاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره 1 - در خصوص اشخاص غیرتجاری، تاریخ تعلق مالیات، تاریخ صدور صورتحساب الكترونیكی است. همچنین در هر سال آخرین مهلت صدور صورتحساب های الكترونیكی برای وجوه واریزی به حساب های غیرتجاری و واریز وجوه مربوط به صورتحساب های الكترونیكی معاملات نقدی (غیرنسیه) حداكثر پایان اردیبهشت ماه سال بعد است. اشخاص مذكور مكلفند تا موعد فوق نسبت به ثبت اطلاعات خود نظیر اصلاح یا ابطال صورتحساب های الكترونیكی، برقراری ارتباط میان صورتحساب های الكترونیكی به منظور معاوضه یا تهاتر و ایجاد تناظر موضوع بند «ج» ماده (10) این قانون اقدام كنند.
پس از پایان مهلت مذكور سازمان موظف است حداكثر تا پایان خرداد ماه بر اساس مشخصات طرفین صورتحساب های الكترونیكی و مشخصات واریزكننده و دریافت كننده تراكنش، تناظر موضوع بند «ج» ماده (10) این قانون میان صورتحساب های الكترونیكی و تراكنش های فی مابین حساب های متعلق به طرفین آن را به صورت خودكار ایجاد و مالیات متعلق اشخاص غیرتجاری در هر سال را بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان تعیین و از طریق كارپوشه غیرتجاری اعلام نماید و به طریق مقتضی به اطلاع اشخاص مذكور برساند. اشخاص غیرتجاری مكلفند حداكثر ظرف سه ماه پس از اعلام مذكور، مالیات متعلق را پرداخت نمایند.
پرداخت مالیات متعلق قبل از پایان این موعد، موجب تعلق تخفیف مالیاتی معادل دو و نیم درصد (2/5 %) نسبت به مالیات مذكور به ازای هر ماه می شود. همچنین پرداخت مالیات پس از موعد فوق، موجب تعلق جریمه معادل دو و نیم درصد (2/5 %) نسبت به اصل بدهی مالیاتی به ازای هر ماه تأخیر میشود.
سازمان موظف است خلاصه ای از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان نظیر صورتحساب های الكترونیكی خرید، صورتحساب های الكترونیكی فروش و حسب مورد سایر اطلاعاتی كه مبنای تعیین مالیات موضوع این تبصره قرار گرفته را به عنوان اظهارنامه پیش فرض تهیه و از طریق كارپوشه غیرتجاری به اشخاص موضوع این تبصره اعلام نماید. اعتراض نسبت به مالیات و جریمه هایی كه بر اساس اظهارنامه فوق تعیین شده با رعایت تبصره های (2) و (4) این ماده، صرفاً تا پایان مهلت پرداخت مالیات قابل ثبت است. همچنین در صورت عدم اعتراض پس از پایان مهلت مذكور، مالیات و جریمه های مطالبه یا وصول شده قطعی محسوب می شود و در صورت عدم پرداخت مالیات مذكور در مهلت مقرر، سازمان از طریق عملیات اجرائی نسبت به وصول مالیات متعلق و جریمه آن اقدام می نماید. همچنین سازمان موظف است قبل از استقرار بستر اجرائی، نسبت به اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی مالیاتی در راستای اجرای این قانون، اقدام نماید.
تبصره 2 - سازمان می تواند حداكثر تا پایان دوره سه ماهه پرداخت مالیات، مهلت انجام تكالیف موضوع تبصره (1) را تمدید كند. صورتحساب های الكترونیكی كه به موجب آرای لازم الاجرای مراجع قضائی یا موارد مندرج در تبصره (4) این ماده، به دلیل خارج از اراده شخص بودن یا به سبب معاذیر قانونی یا معاذیر شرعی، پس از موعد مقرر صادر، اصلاح یا ابطال می شوند، از حكم این تبصره و تبصره (1) این ماده مستثنی هستند و سازمان موظف است صورتحساب های الكترونیكی مذكور را مطابق آیین نامه اجرائی این ماده مبنای محاسبه مالیات قرار دهد.
تبصره 3 - در موارد مذكور در تبصره (2) این ماده، سازمان موظف است ظرف حداكثر یك ماه نسبت به اصلاح مالیات موضوع تبصره (1) این ماده و اعلام آن از طریق مقتضی به شخص مذكور اقدام نماید و وی موظف است حداكثر تا یك ماه پس از اعلام فوق، مالیات متعلق را پرداخت نماید.
تبصره 4 - در موارد اعتراض، در صورتی كه بر اساس تأیید هیأت حل اختلاف مالیاتی و با ارائه اسناد و مدارك مثبته، عدم انجام تكالیف موضوع تبصره های (1) و (2) این ماده در موعد زمانی تعیین شده، خارج از اراده شخص یا به سبب معاذیر قانونی یا معاذیر شرعی باشد، شخص مذكور مشمول جریمه های متعلق نمی شود.
تبصره 5 - حكم ماده (4) این قانون در خصوص صحت اطلاعات ثبت شده در سامانه مؤدیان برای اشخاص غیرتجاری، جاری است، مگر خلاف آن اثبات شود. مندرجات صورتحساب های الكترونیكی به منزله اقرار كتبی بوده و در دعاوی قضائی نیز قابل استناد است. سازمان نیز موظف است امكان دسترسی برخط قوه قضائیه به اطلاعات صورتحساب های الكترونیكی را فراهم نماید.
تبصره 6 - ثبت كاربرگ (فرم) انتقال وجه موضوع بند «ب» ماده (19) قانون بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مطابق معیارهای اعلامی سازمان جهت اجرای این قانون، در حكم صدور صورتحساب الكترونیكی موضوع بند «ت» این ماده است.
تبصره 7 - اصلاح یا ابطال صورتحساب های الكترونیكی صرفاً با تأیید طرفین صورتحساب الكترونیكی و توسط اشخاص موضوع این ماده صورت می گیرد و در صورت صدور چند صورتحساب الكترونیكی با مبالغ یا تاریخ های متفاوت برای یك معامله، اولین صورتحساب الكترونیكی صادرشده یا اصلاح آن، مبنای عمل سازمان قرار می گیرد.
تبصره 8 - وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است تا پایان دی ماه هر سال «سقف مبلغ پرداخت با وجه نقد» مربوط به هر صورتحساب الكترونیكی را برای سال بعد تعیین و از طریق روزنامه رسمی و درگاههای الكترونیكی اعلام عمومی نماید. صدور صورتحساب الكترونیكی با درج مبلغ پرداخت با وجه نقد بیش از سقف مذكور مجاز نمی باشد.
تبصره 9 - قوه قضائیه موظف است پس از استقرار بستر اجرائی، در دعاوی مرتبط با معاملات دارای صورتحساب الكترونیكی، شناسه منحصر به فرد صورتحساب الكترونیكی را در اسناد قضائی مربوط نظیر دادخواست، شكوائیه و دادنامه ثبت نماید و اطلاعات مورد نیاز سازمان در خصوص دادنامه های مرتبط با معاملات را به صورت سامانه ای برای سازمان ارسال كند. همچنین صدور صورتحساب های الكترونیكی به موجب آرای لازم الاجرای مراجع قضائی، از طریق اشخاص موضوع این ماده حسب موضوع آن صورت می گیرد.
تبصره 10 - در خصوص اشخاص غیرتجاری، اصل بر نقدی (غیر نسیه) بودن معاملات است، مگر آنكه نسیه بودن و تاریخ تسویه آن در صورتحساب های الكترونیكی مربوط درج شود.
تبصره 11 - منظور از استقرار بستر اجرائی در این قانون، تخصیص كارپوشه غیرتجاری به هر شخص غیرتجاری و ایجاد زیرساخت های لازم توسط سازمان به منظور فراهم نمودن امكان صدور صورتحساب های الكترونیكی توسط اشخاص موضوع این ماده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی موظف است همزمان با استقرار بستر اجرائی، این موضوع را از طریق روزنامه رسمی و درگاههای الكترونیكی به صورت عمومی اعلام نماید.
تبصره 12 - سازمان موظف است بر اساس اطلاعات مندرج در اظهارنامه های تسلیمی موضوع فصل چهارم باب دوم قانون مالیات های مستقیم، در انتقال دارایی ها به صورت ارث یا هر یك از موارد مذكور در ماده (39) قانون مالیات های مستقیم، اطلاعات مربوط را به عنوان صورتحساب الكترونیكی حسب مورد به كارپوشه تجاری یا غیرتجاری اشخاص انتقال گیرنده منتقل كند.
تبصره 13 - چنانچه بر اساس سایر قوانین یا مقررات، اشخاص تجاری یا غیرتجاری مجاز به ثبت اطلاعات معاملات باشند، در صورت ثبت اطلاعات معاملات مذكور مطابق معیارهای اعلامی سازمان جهت اجرای این قانون، اشخاص مزبور، الزامی به صدور صورتحساب الكترونیكی در خصوص معاملات فوق ندارند و سازمان موظف است بر اساس اطلاعات ثبت شده، اطلاعات معاملات مذكور را به عنوان صورتحساب الكترونیكی حسب مورد به كارپوشه تجاری یا غیرتجاری اشخاص منتقل كند.
تبصره 14 - ملاحظات امنیتی در خصوص اطلاعات حساب های بانكی، تراكنش ها و صورتحساب های الكترونیكی اشخاص تجاری و غیرتجاری مطابق دستورالعملی است كه حداكثر ظرف یك سال پس از لازم الاجرا شدن این ماده توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه میشود و پس از تأیید شورای امنیت كشور، به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره 15 - آیین نامه اجرائی این ماده حداكثر ظرف یك سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این ماده، توسط سازمان با همكاری قوه قضائیه، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذی ربط حسب موضوع، تهیه میشود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. سازمان موظف است هر شش ماه یك بار گزارش پیشرفت اجرای این ماده را به كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه كند.

نام‌های جایگزین قانون: ندارد

نظر خود را در مورد این ماده بیان کنید!

برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.