با هدف ارتقای بهره وری و اثربخشی منابع آموزش عالی، پژوهش و فناوری، افزایش شتاب پیشرفت علمی، فناوری و نوآوری و كسب سهم هفت درصدی (7%) محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی:
الف - پرداخت اعتباراتی كه از محل منابع عمومی و در قالب بودجه های سنواتی به دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی موضوع ماده (1) قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور اختصاص می یابد، بر اساس شاخصهای هر یك از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و موافقتنامه متبادله میان سازمان و دانشگاهها و مؤسسات ذی ربط می باشد. انطباق هزینه كرد با شاخصهای یادشده بر عهده رئیس مؤسسه یا دانشگاه می باشد. ماده (1) قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور بر مواد این قانون حاكم است.
تبصره - بودجه و اعتبارات سالانه دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی سازمان باید به گونه ای تنظیم شود كه حداقل پانزده درصد (15%) اعتبارات برای امور پژوهشی و حداقل پنج درصد (5%) اعتبارات برای امور فرهنگی پیش بینی و واگذار شود.
ب - در راستای تقویت نظام تأمین مالی نوآوری، كمك به افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شكوفایی یا سرمایه گذاری مشترك با مدیریت صندوق به عنوان مصادیق جزء (2) بند «ت» ماده (11) قانون جهش تولید دانش بنیان محسوب می شود.
پ - به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات كلیه مواد و محصولات معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی و محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی مندرج در فهرستی كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همكاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد در تمام نقاط كشور مشمول مالیات بر درآمد و عوارض می شود. میزان قطعی این عوارض سالانه توسط دستگاههای مذكور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. كلیه منابع درآمدی موضوع این بند و نیز حقوق ورودی ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید، صنعتی، معدنی و كشاورزی با پیش بینی در قوانین بودجه سنواتی و با رعایت اصل پنجاه و سوم (53) قانون اساسی در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در اختیار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری قرار می گیرد به نحوی كه معادل پنجاه درصد (50%) این منابع صرف افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شكوفایی شود. این معاونت مكلف است گزارش عملكرد خود را هر شش ماه یك بار در اختیار مجلس و سازمان قرار دهد.
ت - دولت (معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری) مكلف است با همكاری دستگاههای اجرایی ذی ربط و سازمان و با هدف تأمین زیرساخت یكپارچه مورد نیاز در جهت بهبود زیست بوم فناوری در حوزه های پیشران و اقتدار آفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان و تسهیل دسترسی به زیرساخت ها با مشاركت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت های قانون جهش تولید دانش بنیان، در حوزه های زیر در سقف بودجه مصوب اقدامات لازم را انجام دهد:
1- هوش مصنوعی
2- بار الكتریكی(كوانتوم)
3 - زیست مهندسی
4- مواد و ساخت پیشرفته
5- ریزفناوری و ریزالكترونیك (میكروالكترونیك)
6- فناوری های عصبی، مغز و علوم شناختی
آیین نامه اجرایی این بند توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همكاری سازمان تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ث - در راستای رفع چالشها و گلوگاههای فناورانه دستگاههای اجرایی و داخلی سازی اقلام راهبردی موضوع ماده (1) قانون جهش تولید دانش بنیان و اجرای طرحهای پیشران، وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است با همكاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و با استفاده از ظرفیت های صندوق نوآوری و شكوفایی و سایر ظرفیت های قانونی، اقدامات لازم جهت داخلی سازی حداقل هرسال ده درصد (10%) از اقلام راهبردی مورد نیاز بخش خود موضوع ماده (1) قانون مذكور را با بهره گیری از ظرفیت شركتها و مؤسسات دانش بنیان و جهاد دانشگاهی در صورت احراز توانمندی این شركتها و مؤسسات در تأمین كالا و خدمات موصوف توسط وزارتخانه ذی ربط به عمل آورد.
آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر نحوه احراز اقلام راهبردی و توانایی شركتها و مؤسسات مذكور با رعایت قانون جهش تولید دانش بنیان، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همكاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
فصل 21- سیاست خارجی
دیپلماسی سیاسی
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.