قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران - ماده 89

دسته‌بندی: قانون برنامه ای | تاریخ ثبت: ۱۴۰۴/۰۶/۰۶ ۲۱:۰۰ | آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۴/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۶

به منظور برخورداری نوآموزان (كودكان زیر هفت سال) و دانش آموزان از فرصتهای تعلیم و تربیت با كیفیت و تأمین و بسط عدالت تربیتی و تعلیم ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، وزارت آموزش و پرورش مكلف است با همكاری دستگاههای ذی ربط تا پایان سال اول برنامه، نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
الف - معیارها و ضوابط اداره كیفی كودكستان ها (با رعایت ماهیت غیردولتی آنها)، مدارس و مراكز آموزشی و پرورشی در زمینه های آموزشی، پرورشی، تجهیزاتی و اداری را طراحی و ضمن ابلاغ به مدیران واحدهای مرتبط، تعهدات لازم برای اجرای صحیح قواعد اعلام شده را از آنها اخذ كند.
ب - اعتبار و سرانه دانش آموزی متناسب با نیازها، سطح محرومیت و كیفیت آموزشی و تربیتی را تعیین و به هر مدرسه ابلاغ نماید.
پ - عملكرد مدارس را بر مبنای شاخصهای سنجش پذیر در بخشهای آموزشی و تربیتی و بر اساس میزان اجرای تعهدات موضوع این ماده مبتنی بر اهداف محقق شده ارزیابی نماید.
ت - نسبت به ایجاد «بانك جامع سوابق فرهنگی، تحصیلی، آموزشی، ورزشی و مهارتی» برای دانش آموزان در قالب «پرونده الكترونیكی آموزشی- رشدی- تربیتی» با همكاری دستگاههای مرتبط از جمله سازمان ثبت احوال كشور، وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی كشور با رعایت قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی اقدام نماید.
ث - رشته های آموزش های فنی، حرفه ای و مهارتی و كارودانش در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده پژوهی و توسعه زیرساخت های كمّی و كیفی هنرستان ها را بر اساس بسته های حمایتی مصوب دولت با مشاركت سازمان ها، مؤسسات و نهاد های عمومی غیردولتی، شهركهای صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیه های حرفه ای اصناف و بنگاههای اقتصادی برای راه اندازی هنرستان های جوار كارخانه، شهرك های صنعتی و پاركهای علم و فناوری و هنرستان های وابسته به دستگاهها بازطراحی نموده و توسعه دهد. آیین نامه اجرایی این بند با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش حداكثر ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ج - به منظور غنی سازی برنامه های قرآنی، فرهنگی، هنری و ورزشی در مدارس و تأمین سلامت روحی و جسمی دانش آموزان و پیشگیری یا مقابله بهنگام و مؤثر با آسیبها و مخاطرات اجتماعی دانش آموزان با بهره گیری از انواع روشهای تربیتی و با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی، مساجد، آستان های مقدس و حوزه های علمیه گروههای جهادی، سازمان های بسیج مستضعفین، بسیج دانش آموزی و بسیج فرهنگیان و سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، اردوگاههای وزارت آموزش و پرورش، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، فدراسیون ورزش دانش آموزی و مشاركت دانش آموزان مستعد و علاقه مند و خانواده ها، بر اساس «نظام جامع امور تربیتی» و «نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان» كه ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و با همكاری دستگاهها و نهادهای مذكور تهیه می گردد، نسبت به تسهیل گری و فراگیر كردن انواع روشهای تربیتی از جمله اردوهای علمی، فرهنگی، ورزشی، زیارتی، راهیان نور، اردوهای جهادی و راهیان پیشرفت دانش آموزی با رعایت ملاحظات تربیتی از محل منابع حاصل از اجاره و ارائه خدمات موضوع ماده (2) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و سایر اعتبارات مصوب اقدام نماید.
تبصره 1- استفاده از ظرفیت مدارس و مراكز آموزش و پرورش و معلمان و مربیان شاغل و بازنشسته واجد صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای در اجرای فوق برنامه ها و فعالیت های پژوهشی، فرهنگی و تربیتی در ساعات غیرآموزشی و ایام تعطیل با رعایت موازین شرعی مجاز می باشد.
تبصره 2- در مواردی كه خدمات فوق برنامه آموزشی، مهارتی، فرهنگی، هنری، تربیتی و ورزشی و غنی سازی اوقات فراغت در ساعات غیرآموزشی برای دانش آموزان و خانواده ها انجام می گیرد، نحوه ارائه خدمات فوق برنامه و بهره برداری از فضا و فروش تولیدات و محصولات هنرستان های دولتی، مدارس دولتی و مراكز دولتی آموزش و پرورش و نحوه وصول درآمدها و هزینه كرد وجوه دریافتی حاصل از آن به موجب آیین نامه ای است كه توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
كلیه درآمدهای موضوع این بند پس از واریز به خزانه در ردیف جداگانه به صورت درآمد- هزینه و صددرصد (100%) تخصیص یافته به همان واحدها اختصاص می یابد.
كلیه خدمات و اقدامات و نحوه ارائه آنها موضوع این تبصره باید با رعایت موازین شرعی باشد.
چ - وزارت آموزش و پرورش از طریق كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مكلف است با همكاری وزارت راه و شهرسازی، استانداری ها، شهرداری ها و سایر دستگاههای اجرایی در قالب پرداخت تسهیلات و بهره برداری از زمین با حفظ مالكیت در مراكز استان ها به منظور تقویت ایمان و تربیت و اخلاق اسلامی نسبت به ایجاد شهر كودك و نوجوان (رشد- سرگرمی)، (سرگرمی- خلاقیت) و (سرگرمی- مهارت) توسط بخش غیردولتی اقدام نماید. كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مسؤول هدایت و نظارت شهرهای مزبور است. آیین نامه اجرایی این بند حداكثر ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ح - وزارت آموزش و پرورش مكلف است نسبت به ایجاد فضای ورزشی درون-مدرسه ای و تخصیص نیروی انسانی، تجهیزات، امكانات و منابع مالی مورد نیاز فدراسیون ورزش دانش آموزی و هیأتها و انجمن های ورزشی تابعه آن، دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی ، جبران خدمات معلمان تربیت بدنی در ساعات غیرموظف و راه اندازی كانون های تربیتی- تندرستی و باشگاههای استعدادیابی ورزشی در سطح استان های كشور اقدام نماید.
خ - وزارت آموزش و پرورش مكلف است در راستای بهینه سازی دوران نوجوانی، هویت بخشی به نوجوانان و آماده سازی نیروی انسانی كارآمد در نقشهای خانوادگی و اجتماعی و هدفمندسازی اوقات فراغت نوجوانان و مستندسازی فعالیت نوجوانان؛ نسبت به راه اندازی بازار مجازی و غیرمجازی «نوجوان كارآفرین» اقدام نماید.
د - در آزمون های استخدامی موضوع ماده (28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، برای افرادی كه در امور آموزشی و پرورشی با واحدهای دولتی و غیردولتی با تأیید وزارت آموزش و پرورش همكاری نموده اند، به ازای یك سال سابقه تمام وقت، ضریب یك و یك دهم برای نمره مكتسبه آنها در آزمون، محاسبه شده و به ازای هرسال سابقه بیشتر حداكثر تا پنج سال سابقه، این ضریب به میزان یك دهم افزایش می یابد.
ذ - با توجه به نیاز مبرم وزارت آموزش و پرورش به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی برای استفاده دانش آموزان دوره های تحصیلی مختلف، كلیه دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی به استثنای دانشگاههای فنی و حرفه ای كه در سالهای گذشته در فضاهای متعلق به آموزش و پرورش و زیر مجموعه آن مستقر شده اند مكلفند تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تخلیه ساختمان و فضاهای مذكور و تحویل آن به وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان اقدام كنند، در غیر این صورت با موافقت وزارت مذكور ملك یا املاك دیگری در همان منطقه با ارزش معادل قیمت كارشناسی روز آن املاك باید به وزارت آموزش و پرورش واگذار گردد. در صورت عدم اجرای این حكم در ابتدای سال سوم برنامه، سازمان مكلف است به میزان ارزش روز املاك تصرف شده از سرجمع اعتبارات دستگاه یا نهاد متصرف غیر از اعتبارات مربوط به هزینه های لازم و مهم تر و یا مربوط به مطالبات اشخاص غیردولتی، كسر و جهت احداث و تكمیل فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز به اعتبارات وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس كشور و دانشگاه فرهنگیان) اضافه نماید. هرگونه اصلاح یا تغییر بهره بردار در مورد املاك مشمول این حكم ممنوع است.
وزارت آموزش و پرورش مكلف است گزارش اقدامات این ماده را به تفكیك بندها به كمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هر شش ماه یك بار ارسال نماید.
بازماندگان از تحصیل

نام‌های جایگزین قانون: ندارد

نظر خود را در مورد این ماده بیان کنید!

برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.