قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران - ماده 71

دسته‌بندی: قانون برنامه ای | تاریخ ثبت: ۱۴۰۴/۰۶/۰۶ ۲۱:۰۰ | آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۴/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۶

به منظور اطمینان از تأمین پایدار ذخایر راهبردی با كیفیت دارو، پیش بینی و پیشگیری از كمبود دارو و كاهش سهم واردات فوریتی از تأمین نیاز كشور اقدامات زیر در طول اجرای برنامه انجام می شود:
الف - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با همكاری دستگاههای اجرایی مربوط مكلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه، به گونه ای تنظیم گری نماید كه ذخایر راهبردی دارو و تجهیزات مصرفی پزشكی با كیفیت به میزان حداقل شش ماه نیاز كشور با اولویت تولید داخلی و واردات رسمی تأمین باشد. دولت مكلف است از طریق دستگاههای مربوط، منابع مورد نیاز را در بودجه های سنواتی پیش بینی نموده و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی قرار دهد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلف است گزارش عملكرد این بند را هر شش ماه یك بار به كمیسیون بهداشت و درمان و معاونت نظارت مجلس ارسال نماید.
ب - وزارت امور اقتصادی و دارایی مكلف است با همكاری سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به ایجاد سازوكار پرداخت سهم یارانه دولت از طریق تسویه الكترونیكی و اعتباری مطالبات در زنجیره تأمین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشكی حسب مورد در وجه داروخانه ها، بیمارستان ها، شركتهای پخش و تأمین كننده دارو اقدام نماید.
پ - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلف است نسبت به تكمیل سامانه ردیابی، رهگیری و پایش اصالت كالاهای سلامت محور برای دارو و تجهیزات و ملزومات پزشكی با رعایت قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی اقدام نماید، به نحوی كه تا پایان سال سوم اجرای برنامه، كل بازار را تحت پوشش این سامانه قرار دهد. بیمه های پایه و تكمیلی درمان در بخش سرپایی و بستری پس از تكمیل سامانه در صورت دریافت گواهی تأیید اصالت از این سامانه، مجاز به پرداخت هزینه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشكی تحت پوشش آن هستند.
ت - دولت مكلف است در چهارچوب و با رعایت قوانین از جمله قانون مربوط به مقررات امور پزشكی، دارویی، مواد غذایی و آشامیدنی مصوب 1334 با اصلاحات بعدی آن نسبت به قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشكی مصرفی و مكمل های دارویی، رژیم غذایی، تغذیه ای و مواد اولیه دارویی و فراورده های دارویی و ایمن ساز (واكسن) كه مشمول دریافت یارانه بوده یا كالای انحصاری محسوب می شوند (موضوع جزء (2-1) بند «ث» ماده (48) این قانون) بجز در مورد محصولات با فناوری بالا و زیست فناوری، با لحاظ هزینه تمام شده محصول و سود متعارف با اعلام قواعد و به صورت سامانه ای اقدام نماید. دبیر شورای عالی بیمه سلامت كشور كه از كاركنان دولت می باشد با حق رأی به اعضای كمیسیون های قیمت گذاری دارو و تجهیزات پزشكی اضافه می شود.
تبصره - در خصوص اشخاص موضوع بندهای (3) و (4) تبصره (3) ماده (20) قانون مربوط به مقررات امور پزشكی، دارویی، مواد غذایی و آشامیدنی، داشتن شرایط لازم شرعی از جمله وثاقت و امانت، لازم است.
ث - فهرست رسمی دارویی ایران بر اساس نظام دارویی ملی كشور (طرح ژنریك) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حداكثر هر سه ماه یك بار تدوین و منتشر می گردد. تجویز داروهای خارج از فهرست یادشده، تخلف محسوب می شود و متخلف با توجه به شدت عمل ارتكابی و تعدد و تكرار آن، حسب مورد به مجازات های مندرج در تبصره (1) ماده (28) قانون سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1383/1/25 محكوم می گردد. آیین نامه اجرایی این بند ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ج - دولت مكلف است حداكثر ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون نسبت به تدوین برنامه نوسازی و بازسازی صنایع دارو، فراورده های سلامت، تجهیزات و ملزومات پزشكی و ایمن ساز(واكسن) كه توسط وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تعاون، كار و رفاه اجتماعی و جهاد كشاورزی با هدف افزایش بازدهی و ارتقای كیفیت تولیدات داخلی و رقابت پذیری آنها و نیز تقویت توان تولید داخل و صادرات كشور و خود اتكایی نود درصدی (90%) و افزایش سهم از بازار منطقه و تأمین تسهیلات مورد نیاز انجام می گیرد، اقدام قانونی به عمل آورد و گزارش عملكرد خود را سالانه به مجلس ارسال نماید.
چ - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلف است حداكثر ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون اساسنامه سازمان غذا و دارو را تهیه و برای تصویب تقدیم هیأت وزیران نماید. عدم ارائه اساسنامه پیشنهادی مذكور توسط مدیران ذی-ربط وزارتخانه یادشده در مهلت مقرر به هیأت وزیران مشمول مجازات موضوع ماده (598) كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) خواهد بود
ح - در راستای رشد و توسعه خدمات بشر دوستانه، ارتقای سرمایه های اجتماعی، تقویت مشاركت های عمومی، افزایش مشاركت جوانان و داوطلبان در خدمات امدادی و عام المنفعه و كمك به افزایش تاب آوری جامعه، كاهش آسیب های ناشی از حوادث و سوانح و تغییرات اقلیمی و توسعه امور حمایتی، كمك اشخاص حقیقی و حقوقی (دولتی، خصوصی و عمومی) به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.
خ - وزارت جهاد كشاورزی مكلف است با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان ملی استاندارد ایران پس از ایجاد نظام رهگیری، ردیابی، بسته بندی و شناسنامه دار كردن و نشان(برند)سازی برای محصولات خام كشاورزی، دامی، طیور و آبزی از سطح مزرعه و دامداری، این محصولات را از نظر باقیمانده سموم كشاورزی، شوره (نیترات)، فلزات سنگین و باقیمانده داروهای دامی در زنجیره تأمین، جهت انجام اقدام قانونی لازم، ارزیابی و اعلام نماید. آیین نامه اجرایی این بند توسط وزارت جهاد كشاورزی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان ملی استاندارد ایران تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. وزارت جهاد كشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران مكلفند گزارش عملكرد این بند را هر شش ماه یك بار به كمیسیون های بهداشت و درمان و كشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ارسال نمایند.
د - دولت مجاز است طرح تغذیه با شیر رایگان را در مدارس ابتدائی دولتی اجرایی نماید.

نام‌های جایگزین قانون: ندارد

نظر خود را در مورد این ماده بیان کنید!

برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.