شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار کارشناسان را جدی بگیرد - خانه ملت

خلاصه هوشمند DeepLaw
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای نامه بیش از نیمی از نمایندگان برای تجدیدنظر در مصوبه جنجالی کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با جدیت پیگیر صیانت از حقوق داوطلبان و ایجاد عدالت آموزشی است.

حامد یزدیان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با با تشریح ارزیابی‌های کارشناسی کمیسیون آموزش درباره نحوه تاثیر معدل در پذیرش دانشگاه‌ها، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد «تأثیر قطعی معدل» که قرار بود استرس یک‌روزه کنکور را کاهش دهد، نه‌تنها این هدف را محقق نکرده، بلکه با اجرای مصوبه کنونی در چند سال گذشته فشارهای متعددی به دانش‌آموزان وارد شده است.

نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی اثرات تأثیر قطعی معدل در ماراتن کنکور، تصریح کرد: مطالعات دقیق کارشناسی نشان می‌دهد دانش‌آموز باید با تلاش، تمام دروس علمی و حفظی را با نمره بالا پاس کند تا تأثیر آن در کنکور سراسری مشاهده شود؛ حتی نیم‌نمره از یک درس حفظ‌کردنی می‌تواند رتبه دانش‌آموز را به‌طور جدی تغییر دهد. این در حالی است که آزمون‌های استاندارد برای امتحانات نهایی برگزار نمی‌شود و سوالات تشریحی، تفاوت سلیقه مصححان و نبود سازوکار دقیق تصحیح موجب بی‌عدالتی آموزشی شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان به دلیل شرایط مالی و ساختاری تجربه کافی برای تصحیح اوراق ندارند، افزود: در برخی مناطق، افراد غیرمتخصص نیز وارد فرآیند تصحیح می‌شوند که با عدالت آموزشی سازگار نیست. اعتراضات متعدد دانش‌آموزان و تغییر یک تا دو نمره پس از تجدیدنظر نیز نشان‌دهنده ضعف جدی در روند تصحیح و تأثیر مستقیم آن بر معدل نهایی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دوازدهم با انتقاد از کاهش یادگیری دانش‌آموزان در سایه تأثیر قطعی معدل، ادامه داد: تأثیر قطعی معدل باعث شده فعالیت‌های تربیتی، فوق‌برنامه، المپیادها و برنامه‌های پرورشی در مدارس کمرنگ شود؛ چراکه دانش‌آموز تمام همّ خود را برای حفظ معدل پایه یازدهم به کار می‌گیرد. این روند عمق یادگیری را کاهش داده و فضای آموزشی را به سمت آزمون‌محوری سوق داده است.

پیشنهاد کمیسیون آموزش؛ تأثیر مثبت به جای تأثیر قطعی

یزدیان در ادامه تأکید کرد: حذف کامل تأثیر معدل نیز راه‌حل نیست. پیشنهاد کمیسیون آموزش این است که تأثیر معدل «مثبت» باشد؛ یعنی دانش‌آموزانی که در طول تحصیل تلاش داشته‌اند از امتیاز آن بهره‌مند شوند، اما برای سایرین صرفاً کنکور ملاک قرار گیرد. این مدل ترکیبی به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است و می‌تواند استرس دانش‌آموزان را کاهش دهد.

وی همچنین با انتقاد از گسترش آفت «مافیای آموزشی» در پی تأثیر قطعی معدل، گفت: در سال‌های اخیر کتاب‌های کمک‌درسی و کلاس‌های خصوصی مخصوص امتحانات نهایی در پایه‌های دهم تا دوازدهم رشد قابل‌توجهی داشته است. این روند همان مسیری است که در حوزه کنکور شکل گرفته بود و امروز به امتحانات نهایی نیز سرایت کرده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به مواضع نهادهای غیرتخصصی در حوزه آموزش، ادامه داد: وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم، رئیس سازمان سنجش و بسیاری از متخصصان این حوزه همگی مخالف تأثیر قطعی معدل هستند. حتی رتبه‌های برتر کنکور سال گذشته نیز که در کمیسیون دعوت شده بودند، نظرات کارشناسی‌شان خلاف مصوبه فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

یزدیان با ابراز تأسف از عدم همراهی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات بررسی موضوع در کمیسیون آموزش گفت: با وجود دعوت‌های متعدد، ایشان در جلسات حاضر نشدند. بیش از نیمی از نمایندگان مجلس نیز در نامه‌ای رسمی خواستار بازنگری این مصوبه شدند، اما تاکنون توجهی نشده است.

نماینده اصفهان با تأکید بر اینکه اکثریت کشور از خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، درخواست دارند از مواضع خود در قبال مصوبه‌ای که تاکنون تبعات ناخوشایندی داشته است کوتاه بیاید، گفت: انتظار ما از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که از مقاومت و لجاجت در این موضوع دست بردارد و به نظر کارشناسان و نهادهای تخصصی احترام بگذارد. شورای عالی باید در حوزه‌هایی که وظیفه ذاتی آن است ورود کند و تصمیم‌گیری در امور تخصصی را به کارشناسان مسئول بسپارد.

وی با اشاره به امضای نامه بیش از نیمی از نمایندگان برای تجدیدنظر در مصوبه جنجالی کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآور شد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با جدیت پیگیر صیانت از حقوق داوطلبان و ایجاد عدالت آموزشی است و اجازه نخواهد داد تصمیمات غیرکارشناسی آینده دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر قرار دهد./

منبع: خانه ملت
این خبر توسط DeepLaw فرآوری و انتشار شده است
مشاهده اصلی