از تربیت ۷.۵ میلیون کودک تا جهش تولید دانشبنیان - خانه ملت
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با در تشریح آخرین اقدامات کمیسیون متبوعش، بر اهمیت رصد کامل «زنجیره تأمین آموزش از دوره صفر تا دانشگاه» تأکید کرد و گفت: قانون تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یکی از مهمترین مصوبات دوره اخیر است که مسئولیت آموزش کودکان را از بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش منتقل کرده است. این اقدام میتواند زمینهساز یکپارچگی سیاستهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش پیشدبستانی در کشور باشد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به جمعیت ۷.۵ میلیون نفری کودکان صفر تا ۶ سال، افزود: حدود یکونیم میلیون کودک باید در پیشدبستانی دوم تحت پوشش قرار گیرند و دولت مکلف به اجرای این قانون است. این آمار نشان میدهد که هنوز بخش قابل توجهی از کودکان متاسفانه از خدمات آموزشی بهرهمند نیستند و اجرای کامل این قانون نیازمند برنامهریزی دقیق و تخصیص منابع کافی است.
وی اقدامات کمیسیون در حوزه آموزش عمومی را تشریح کرد و گفت: اجرای قانون رتبهبندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای خرید خدمات و حق التدریسی و اصلاح قراردادهای آنان با دولت در حال نهایی شدن است. این اقدامات میتواند نه تنها انگیزه معلمان را افزایش دهد، بلکه به تثبیت نیروی انسانی متخصص در مدارس کمک کند.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه کمیسیون در یک سال گذشته ۱۰۷ جلسه برگزار کرده و وزرا ۴۷ بار در جلسات حضور یافتهاند، ادامه داد: علاوه بر این، ۱۵ سفر و بازدید میدانی برای بررسی مستقیم وضعیت آموزش کشور انجام شده است. این آمار نشان میدهد که کمیسیون در مسیر نظارت فعال و میدانی بر عملکرد دستگاههای آموزشی است.
منادی با اشاره به اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان و تمرکز برنامه هفتم پیشرفت بر علوم پیشران شامل هوش مصنوعی، کوانتوم، علوم شناختی، میکروالکترونیک و بیوتکنولوژی، گفت: اعتبارات لازم به معاونت علمی اختصاص یافته است. این اقدام میتواند زمینه رشد علمی و توسعه فناوری در کشور را فراهم کند و نقش کمیسیون را در سیاستگذاری هوشمندانه نشان دهد.
وی به چالش حقوق اعضای هیات علمی اشاره کرد و افزود: برای بهبود حقوق اساتید به نتایج قابل قبولی دست یافتهایم. همچنین افزایش حقوق معلمان یکی از برنامههای اصلی کمیسیون است، اقدامی که میتواند انگیزه و بهرهوری آموزشی را ارتقا دهد.
منادی درباره طرح آموزش زبانها و ادبیات اقوام بیان کرد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، دو آموزش زبان قومی در متوسطه اول و دوم پیشبینی شده است. این طرح پس از شش ماه دوباره در دستور کار کمیسیون و صحن قرار گرفته و اجرای آن میتواند تنوع فرهنگی و هویت اقوام را در نظام آموزشی تقویت کند.
وی در ادامه با اشاره به جزئیات استخدام سرایداران کمیسیون به روند آزمونهای استخدامی ورود جدی داشته است. در مرحله اول ۵۰ هزار نفر و در مرحله دوم ۲۰ هزار نفر جذب شدند و پایه حقوق آنان بین ۷ تا ۱۰ هزار امتیاز—معادل حدود ۶ میلیون تومان افزایش یافته است. این اقدام نشاندهنده توجه کمیسیون به اصلاح حقوق و ارتقای انگیزه نیروهای آموزشی و خدماتی است.
منادی از بررسی طرحهای «نظارت بر دانشگاههای غیردولتی» و «ارتباط دانشگاه با صنعت» خبر داد و گفت: این طرحها در مراحل نهایی بررسی کمیتهها قرار دارند، اقدامی که میتواند کیفیت آموزش عالی و بهرهوری علمی کشور را افزایش دهد.
رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به جنگ ۱۲ روزه اخیر بیان کرد: در جریان جنگ تحمیلی هیچ یک از جلسات کمیسیون تعطیل نشد و فعالیتها زیر بمباران و در وزارتخانهها ادامه داشت. این امر نشاندهنده پایداری و عزم کمیسیون در حفظ پیوستگی فعالیتهای آموزشی و نظارتی است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر رصد کمیسیون به پرونده قتل کوی دانشگاه تهران، تصریح کرد: کمیسیون در سریعترین زمان ممکن به مسئله ورود فوری کرد و با هماهنگی پلیس و قوه قضاییه، مجرم در کوتاهترین زمان دستگیر شد، اقدامی که نشاندهنده حساسیت کمیسیون به امنیت و حقوق دانشجویان است.
منادی در ادامه افزود: کمیسیون نقش فعال و پیگیرانهای در حمایت از وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، سازمان فنیوحرفهای و معاونت علمی ایفا کرده و در تخصیص بودجه و پیگیری پروژهها موثر بوده است.
وی با ارائه آمار دقیق، گفت: در کشور ۷.۵ میلیون کودک، ۱۷ میلیون دانشآموز، ۱۰۸ هزار مدرسه، یک میلیون معلم، ۳.۵ میلیون دانشجو، ۱۰۰ هزار عضو هیأت علمی، ۱۴ هزار شرکت فناور، ۱۱ هزار شرکت دانشبنیان، ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی، ۲۲ هزار آموزشگاه فنیوحرفهای و ۲۰ هزار آموزشگاه زبان مجوز فعالیت دارند و همه این بخشها تحت سیاستگذاری و نظارت کمیسیون آموزش قرار دارند.
منادی با تأکید بر لزوم ورود به حرفه معلمی از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، گفت: تفکیک دیپلم تجربی به مسیرهای نظری و مهارتی در حال بررسی است تا کیفیت آموزش ارتقا یابد.
وی همچنین در خصوص پاداش فرهنگیان بازنشسته گفت: پاداش سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ پرداخت شده و پاداش سال ۱۴۰۴ در حال پیگیری است. پیشنهاد کمیسیون برای حذف تاثیر قطعی معدل پایه یازدهم و اعمال تنها معدل پایه دوازدهم نیز در دستور کار قرار دارد. /