مصاحبه با طیبه پایان رتبه یک آزمون اختبار مهر ۱۴۰۴ کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی | وکلاپرس
وکلاپرس- طیبه پایان رتبه ۳۰ آزمون وکالت ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی، موفق به کسب رتبه ۱ آزمون اختبار مهر ۱۴۰۴ این کانون شده است.
در همین راستا با او گفت و گویی پیرامون آزمون اختبار و منابع مطالعاتی او در این آزمون داشته ایم که مشروح آن به شرح زیر است:
لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که پیش از ورود به حرفه وکالت چه می کردید؟
طیبه پایان، متولد تیرماه ۱۳۷۵ هستم. تحصیلات مقطع کارشناسی رشته حقوق را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در سال ۱۴۰۰ به پایان رساندم و سپس در مقطع کارشناسی ارشد، در گرایش حقوق کیفری و جرمشناسی در همان دانشگاه ادامه تحصیل داده و در سال ۱۴۰۲ فارغالتحصیل شدم.
درباره نحوه قبولی در آزمون ورودی و رتبه خودتان در آزمون وکالت توضیح دهید؟ برنامه ریزی شما برای مطالعه به چه صورت بود؟
در سال ۱۴۰۲ برای نخستینبار در آزمون ورودی کانون وکلای دادگستری شرکت کردم و موفق به کسب رتبه ۳۰ کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی شدم. برای آمادگی، حدود چهار ماه بهصورت مستمر مطالعه کردم و روزانه بین ۴ تا ۶ مطالعه مفید داشتم. برنامهریزیام بهگونهای بود که در هر روز سه تا چهار درس را مطالعه میکردم تا هم تنوع مطالعاتی حفظ شود و هم خستگی ذهنی کاهش یابد.
شیوه مطالعاتیام کاملاً خودخوان بود؛ از هیچ مؤسسه آموزشی استفاده نکردم و مباحث را با مطالعه شخصی، خلاصهنویسی نکات کلیدی و مرور مستمر پیش میبردم. با توجه به گرایش کارشناسی ارشدم در حقوق کیفری و جرمشناسی، دروس جزا و آیین دادرسی کیفری برایم روانتر و قابلفهمتر بود، ازاینرو زمان و تمرکز بیشتری را به درس حقوق مدنی اختصاص دادم. در تنظیم زمان مطالعه روزانه نیز، معمولاً ابتدا به سراغ دروس سنگین و تحلیلی میرفتم و مطالعه دروس سبکتر را به ساعات پایانی روز موکول میکردم.
دوره کارآموزی خودتان را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا آموزش ها و حضور در مراجع قضایی رضایت بخش و موثر بودند؟
دوره کارآموزی، با وجود سختیها و کمبود برخی حمایتها از کارآموزان، برای من دورهای بسیار مهم و اثرگذار بود. تلاش میکردم در مراجعات قضایی و حضور در جلسات متعدد دادگاه، از نزدیک با روند رسیدگی، شیوه عمل قضات و نکات کاربردی دادرسی آشنا شوم و تجربه عملی خود را تقویت کنم.
علاوه بر این، کانون با برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی و استفاده از اساتید مجرب، زمینه یادگیری مناسبی فراهم کرده بود و از این آموزشها بهره فراوان بردم.
در مجموع، دوره کارآموزی را تجربهای ارزشمند و سازنده میدانم که بهطور قابلتوجهی در ارتقای تواناییهای علمی و عملی من و آمادگی برای ورود جدیتر به حرفه وکالت مؤثر بوده است.
بهنظر من یکی از مهمترین بخشهایی که نیازمند بازنگری و ارتقا در دوره کارآموزی است، شیوه گزارشنویسی و نحوه مواجهه کارآموز با پروندههاست. با توجه به شلوغی محاکم، حضور طولانی مدت برای مطالعه کامل پروندهها و سپس تهیه گزارشهای مفصل، عملاً فرایندی وقتگیر، دشوار و گاه فرساینده برای کارآموزان است.
پیشنهاد میکنم بهجای الزام کارآموز به تدوین گزارشهای طولانی از پروندهها، الگوی جدیدی جایگزین شود؛ بدین صورت که کارآموز در جلسات رسیدگی بیشتری شرکت کند و بر مبنای همان حضور، تحلیلی کوتاه اما دقیق از روند رسیدگی، تصمیمات قضایی، ایرادات شکلی، و نکات کاربردی پرونده ارائه دهد. این روش، علاوه بر آن که با واقعیتهای عملی دادگاهها هماهنگتر است، موجب افزایش مهارت تحلیل، تقویت نگاه حرفهای و آشنایی عمیقتر کارآموز با فرایند دادرسی میشود.
با ایجاد چنین اصلاحاتی، دوره کارآموزی میتواند کاربردیتر، مهارتمحورتر و نزدیکتر به نیازهای واقعی حرفه وکالت شود و کارآموزان را برای ورود به عرصه عملی و حرفهای بهطور مؤثرتری آماده کند.
منابع مورد مطالعه شما و مدت زمان اختصاص داده شده برای کسب آمادگی شرکت در آزمون اختبار چه بود؟
منابع اصلی مورد مطالعهام برای آزمون اختبار، همان کتابهایی بود که پیشتر در دوره آمادگی آزمون ورودی از آنها استفاده کرده بودم. در درس حقوق مدنی، را مطالعه کردم. برای درس و بهره بردم. در آیین دادرسی کیفری، منبع اصلی من کتاب بود و در درس ثبت نیز و همکاران را مورد استفاده قرار دادم. در سایر دروس، تمرکز خود را بر متن قانون، جزوات خلاصهنویسیشده، آرای وحدت رویه و نظریات مشورتی گذاشتم.
برای آمادگی این آزمون، حدود سه ماه بهطور مستمر مطالعه کردم و تلاش داشتم با مرور منابع اصلی، جمعبندی نکات کلیدی و تحلیل کاربردی سؤالات ادوار گذشته، مطالب را بهصورت دقیق و هدفمند فرا بگیرم.
نظر و پیشنهاد شما درباره شکل برگزاری آزمون اختبار چیست؟ شیوه فعلی برگزاری آزمون اختبار را مطلوب می دانید؟
بهنظر من، ارتقای کیفیت آزمون اختبار مستلزم کاربردیتر و کیسمحور شدن سؤالات و همچنین استانداردسازی سطح آزمون در تمامی دروس است. در کانون ما، شیوه برگزاری بدین صورت بود که آزمونهای کتبی بهصورت روزانه و هر روز یک درس برگزار شد و در بخش شفاهی نیز هر روز دو درس مورد ارزیابی قرار گرفت. در مجموع، سؤالات شفاهی از نظر سطح و معیارهای سنجش، استانداردتر و منسجمتر از آزمونهای کتبی بود.
چه پیشنهاداتی به کارآموزان وکالت برای کسب موفقیت در آزمون اختبار دارید؟
پیشنهاد من به کارآموزان وکالت این است که در دوران کارآموزی از مطالعه فاصله نگیرند. حضور مستمر در جلسات دادگاه و استفاده از کلاسها و کارگاههای کاربردی، نقش بسیار مهمی در تقویت دانش علمی و آشنایی عملی با رویه قضایی دارد. در خصوص آمادگی برای آزمون اختبار نیز تمرکز بر مباحث مهم و کلیدی، آشنایی با رویه قضایی، مطالعه آرای وحدت رویه و توجه به اختلافنظرهای حقوقی از عوامل مؤثر و تعیینکننده در موفقیت به شمار میآید. استمرار در مطالعه و مرور نکات اساسی، بهویژه در ماههای پایانی، میتواند نقش مهمی در کسب نتیجه مطلوب داشته باشد.
با وجود چالشهای فعلی، از جمله آثار و افزایش تعداد کارآموزان، مسیر حرفه وکالت نسبت به گذشته رقابتیتر شده است؛ با این حال، آینده این حرفه را روشن و رو به رشد میبینم. پیچیدهتر شدن روابط اجتماعی و گسترش دعاوی تخصصی، جایگاه وکیل را بیش از پیش برجسته کرده و ضرورت بهروز بودن، یادگیری مداوم و تقویت مهارتهای عملی و اخلاق حرفهای را یادآور میشود.
در چنین شرایطی، تخصصی شدن وکلا و ارائه خدمات دقیق و مبتنی بر دانش روز، امری اجتنابناپذیر است. برنامه شخصی من نیز تمرکز بر حوزه کیفری، شرکت در دورههای آموزشی تخصصی و ارتقای مستمر تواناییهای علمی و عملی است تا بتوانم جایگاه حرفهای مطلوب و مؤثری برای خود ایجاد کنم.