مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص «سیاست ها و اقدامات ملی فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای، علمی و فناوری ناظر به وضعیت كشور در شرایط ویژه» | وکلاپرس
(مصوب جلسه ۹۲۰ مورخ ۱۴۰۴/۶/۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
مصوبه «سیاست ها و اقدامات ملی فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای، علمی و فناوری ناظر به وضعیت کشور در شرایط ویژه» که در جلسه ۹۲۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۶/۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۵۴۱ شورای معین به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می گردد:
ملت بزرگ ایران با سابقه تمدنی باشکوه و درخشان در جنگ تحمیلی دوازده روزه اخیر؛ هوشمندانه و در اوج اتحاد، انسجام و همبستگی ملی با درایت و راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری و رشادت و شهامت ماندگار و مثال زدنی قهرمانان عرصه عزت و شرف در نبردی جانانه و دفاع مقدس دوازده روزه، رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکای جنایتکار را به پیشنهاد و پذیرش آتش بس تا مرز پشیمانی از تهاجم و تجاوز به تمامیت ارضی ایران اسلامی وادار ساخت. این جنگ، دستاوردها و درس آموخته های ارزشمندی داشت و تبلور انسجام و همبستگی ملی و قدرت دفاعی و بازدارندگی نیروهای مسلح، به ثمر نشستن سرمایه گذاری در حوزه های مختلف علم و فناوری دفاعی- امنیتی و اعتماد به نخبگان علمی و خودباوری ملی را نمایان ساخت. نقش بی بدیل جامعه علمی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور که بخش کوچکی از آن در این دفاع مقدس متجلی گردیده؛ نشانگر آن است که تقویت انسجام و همبستگی ملی از یک سو و زیست بوم علم و فناوری و به ویژه تقویت فناوری های نوظهور و نوپدید، استفاده حداکثری از ظرفیت های مردمی و نخبگانی و توجه به رفع نیازهای کشور و پیوستگی و همراستایی پژوهش ها با حوزه های دفاعی و امنیتی از سویی دیگر، ضرورتی انکارناپذیر است. طبیعی است که در چنین شرایطی می بایست با نقش آفرینی مؤثر و فعال تمامی شخصیت های تأثیرگذار و دست اندرکاران و نهادهای فرهنگی، علمی و فناوری؛ سیاست ها و اقدامات مؤثری نسبت به شرایط پیش آمده و محتمل، تعیین و تمهید گردد.
در این راستا و در جهت تقویت خودباوری، امیدآفرینی و افزایش تاب آوری و تمرکز ویژه بر پیوند دانشگاه، صنعت و اقتدار دفاعی و امنیت ملی و احقاق حقوق ملت بزرگ ایران، «سیاست ها و اقدامات ملی فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای، علمی و فناوری ناظر به وضعیت کشور در شرایط ویژه» به شرح ذیل تعیین می گردد:
ماده ۱- سیاست ها و اقدامات فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای و تقسیم کار ملی:
۱- حفظ و تقویت همبستگی و سرمایه اجتماعی و انسجام ملی تبلوریافته در سطح ملی و جهانی
۲- تقویت امید و نشاط اجتماعی و اعتماد به نفس ملی به ویژه رسیدگی به آسیب دیدگان جنگ و تسکین ناملایمات روحی، روانی و رفتاری آنها
۳- پاسداشت یاد و خاطره شهیدان اقتدار ایران در قالب انجام اقدامات نمادین در سطوح ملی و فراملی
۴- ارتقاء سطح آمادگی مدیریت کشور برای شرایط احتمالی ناشی از تکرار جنگ
۵- دفاع از مظلومیت ملت ایران در عرصه رسانه ای و دیپلماسی و استیفاء حقوق آنها در سطح مجامع و نهادهای بین المللی
۱- تقویت سازگاری اجتماعی و محبت بین فردی در جامعه با اصلاح گفتار و تعابیر و نگاه بالا به پایین از سوی برخی از مدیران و مسئولان در رسانه ها و فضای اجتماعی/ تمامی دستگاه های حاکمیتی و دولتی (۱)
۲- تجدیدنظر و اصلاح روش های مدیریتی و بازبینی ظرفیت های اجتماعی در راستای تأمین بیشتر حقوق اساسی همه آحاد جامعه / تمامی دستگاه های حاکمیتی و دولتی (۱)
۳- شناسایی و پیشگیری سریع فتنه ها و تلاش های دشمن برای درهم شکستن همبستگی ملی و تبیین مواضع شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای ذی صلاح در خصوص دوگانه هایی مثل امت و ملت، ایران و جمهوری اسلامی، جمهوریت و اسلامیت و … و لزوم اقناع جامعه/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و سازمان اسلامی (۱)
۴- پرهیز از طرح موضوعات دارای ظرفیت دوقطبی ساز در فضای اجتماعی و ایجاد تعادل در پرداختن به هر یک از عناصر سه گانه باستانی، دینی و مدرن هویت ملی/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و سازمان اسلامی (۱)
۵- تدوین پیوست رسانه ای برای اعمال مجازات عوامل نفوذی دشمن و مجرمان خیانت به وطن از سوی قوه قضائیه (۱)
۶- حفظ وحدت و انسجام ملی در روایت سازی رخدادهای مهم ملی و جهانی مانند روز جهانی قدس، یوم ا… ۲۲ بهمن و سایر مناسبت های مربوطه با تأکید بر جنگ تحمیلی ۱۲روزه و پرهیز از ارائه روایت های متضاد/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و سازمان اسلامی (۱)
۷- تقویت همگرایی و انسجام خانوادگی و آموزش، توانمندسازی و مهارت آموزی خانواده ها در راستای افزایش تاب آوری و عاملیت خانواده ها به عنوان بستر اصلی رشد معنوی، تربیت دینی و توانمندی شخصیتی و کنشگری اثربخش اجتماعی/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده (۱)
۸- برنامه ریزی و حمایت از فعالان فضای مجازی و رسانه ای در جهت تقویت روحیه همبستگی و همگرایی ملی و مقابله مؤثر با عاملان تشویش اذهان عمومی و ناامیدی و هراس در جامعه/مرکز ملی فضای مجازی و قوه قضائیه (۱)
۹- بهره مندی از ظرفیت مساجد، هیئت های مذهبی و پایگاه های بسیج در راستای تقویت روحیه میهنی و شور و شعور حماسی، همدلی و مقابله با ظلم و استکبار/ سازمان اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین (۱)
۱۰- تدوین و تنظیم دستورالعمل برای مهمانان برنامه های تلویزیونی و معرفی نخبگان و اساتید مرتبط با کارگروه های متعدد تخصصی شورای تحول علوم انسانی به سازمان صدا و سیما جهت تبیین و تحلیل علمی رخدادها/ سازمان صدا و سیما (۲)
۱۱- بهره گیری از ظرفیت شخصیت های الگو و اثرگذار اجتماعی از سوی رسانه ملی جهت تبیین و تحلیل جنگ تحمیلی ۱۲روزه در راستای افزایش سطح تاب آوری و آرامش اجتماعی/ سازمان صدا و سیما (۲)
۱۲- توسعه بسترهای لازم برای ارائه خدمات سلامت روان و تعریف سازوکار فوریت های اجتماعی و نظام مشاوره ملی در شرایط جنگ و پساجنگ با قابلیت دسترسی بالا برای عموم مردم به منظور القاء امید، نشاط و اعتماد به نفس به جامعه / وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور و سازمان صدا و سیما (۲)
۱۳- زمینه سازی برای رشد و توسعه آرامش معنوی، تقویت بنیه فکری و اعتقادی و ترویج و گسترش نماده ای مذهبی/ حوزه های علمیه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و سازمان اسلامی (۲)
۱۴- آموزش عمومی مستمر کمک های اولیه و امداد و نجات به خانواده ها جهت آماده سازی افراد در شرایط ویژه / جمعیت هلال احمر، سازمان صدا و سیما (۲)
۱۵- نام گذاری مناسبت تقویمی و ایجاد یادمان در راستای تکریم یاد و خاطره سرداران و فرماندهان، دانشمندان، کودکان، مردان و زنان شهید (۳)
۱۶- حفظ و صیانت از نماده ای جنگ تحمیلی مانند ساختمان شیشه ای سازمان صدا و سیما در قالب ایجاد یادمان و نمایشگاه / شهرداری ها و وزارت میراث فرهنگی (۳)
۱۷- تبیین و روایت حماسی و تمدنی دفاع مقدس در حوزه های تعلیم و تربیت عمومی و آموزش عالی از طریق تدوین و اختصاص محتوی مناسب با دفاع مقدس ۱۲روزه در متن کتاب های درسی و سرفصل های دروس دانشگاهی/ وزارتخانه های آموزش و پرورش؛ علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (۳)
۱۸- مستند سازی نحوه شهادت تمامی شهدای جنگ تحمیلی و ایجاد کارزار بین المللی اثرگذار جهت تنویر افکار عمومی در سطح جهانی/ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات (۳)
۱۹- تجربه نگاری موفقیت ها و شناسایی و رفع نقاط ضعف دوره جنگ و اتخاذ تمهیدات لازم از سوی دستگاه های مرتبط برای مواجهه با شرایط احتمالی ناشی از تکرار جنگ/ تمامی دستگاه های حاکمیتی و دولتی (۴)
۲۰- ارتقاء سطح سواد امنیتی آحاد جامعه/ وزارت اطلاعات و سازمان صدا و سیما (۴)
۲۱- صیانت از مؤلفه های تمدنی ایران فرهنگی بزرگ و جوامع شیعی کشورهای همسایه در اجرای برنامه های امنیتی- دفاعی با تاکید بر مدیریت هوشمند مسأله اتباع خارجی و مهاجران افغانستانی/ وزارت کشور و وزارت امور خارجه (۴)
۲۲- مستندسازی صدمات انسانی، مالی، روحی و روانی و نسلی جنگ تحمیلی و ارائه آن به مجامع و نهادهای بین المللی جهت استیفاء حقوق ملی و جبران کلیه خسارات وارده بر اثر جنگ با استفاده از حقوقدان های مجرب و معتبر در حقوق بین الملل/ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری (۵)
۲۳- تشکیل دادگاه به منظور طرح شکایت علیه متجاوزان جهت رسیدگی به شکایات ناشی از جنایات جنگ تحمیلی و استیفاء حقوق آسیب دیدگان و تلاش برای اجرای احکام صادره از طریق سازوکارها و مراجع ذی ربط/ قوه قضائیه (۵)
۲۴- استفاده از ظرفیت رسانه های بین المللی جهت تبیین و تحلیل جنگ تحمیلی با ماهیت ضد بشری و مغایر با قوانین و مقررات بین المللی / وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری (۵)
۲۵- آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص و حرفه ای در زمینه حقوق بین الملل/ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۵)
ماده ۲- به منظور کنش و واکنش مناسب به رسانه ای رژیم صهیونیستی و رسانه های وابسته به آن، سازمان صدا و سیما، شبکه تلویزیونی بین المللی به زبان عبری تأسیس می نماید.
ماده ۳- به منظور حفظ و تقویت همبستگی و سرمایه اجتماعی و انسجام ملی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به طور منظم نسبت به انجام پژوهش های لازم پیرامون عوامل و مقوم های استمرار همبستگی اجتماعی و انسجام ملی اقدام و نتایج آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع ذی صلاح، ارائه نماید و این وزارتخانه با همکاری مراکز معتبر افکارسنجی به صورت منظم، سطح همبستگی و انسجام ملی را سنجش و اعلام می نمایند.
ماده ۴- سیاست ها و اقدامات علمی و فناوری و تقسیم کار ملی:
۱. حفظ و صیانت از سرمایه انسانی، تجهیزات، نشر دستاوردها و بروندادهای علمی کشور و استقرار و تثبیت آرامش به ویژه در حوزه های علمی راهبردی
۲. تمرکز بر هوش مصنوعی و فناوری های هوا- فضا، موشکی، پدافندی و راداری، نوظهور و سایبری در جهت تقویت امنیت و بازدارندگی دفاعی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران
۱- برنامه ریزی و اختصاص مشوق های خاص و ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان حوزه های علمی- راهبردی و جذب نخبگان در این حوزه ها/ وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های کشور، سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری (۱)
۲- عملیاتی سازی ضوابط ارائه و صیانت از نشر دستاوردها و برون دادهای علمی اولویت دار در راستای اجرای سند جامع روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران و ارائه گزارش دوره ای از فرایند اجرای سند (۱)
۳- طراحی و اجرای سازوکار صیانت از سرمایه انسانی، برون دادهای علمی و زیرساخت های فناورانه / وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های کشور و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری (۱)
۴- برگزاری کارگاه های آموزشی تشریفات خودحفاظتی برای دانشمندان، پژوهشگران و متخصصان و راه اندازی، تجهیز و تقویت صیانت از زیرساخت های تحقیقاتی کشور در حوزه های علمی راهبردی/ وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و وآموزش پزشکی(۱)
۵- استفاده از فناوری های نوین برای شناسایی و اطلاع رسانی سریع مکان ها و افراد آسیب دیده به نهادهای خدمت رسان/ معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همکاری دستگاه های اجرایی ذی ربط
۶- ایجاد بستر دسترسی محلی و برون خط به منابع علمی و نشریات علمی بین المللی در شرایط اضطراری/ وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و وآموزش پزشکی (۲)
۷- ایجاد سکوی ملی برای تحقیقات تروما و پزشکی جنگ (۲)
۸- هدایت اساتید و دانشمندان حوزه های مختلف مرتبط به سمت تأمین نیازهای حوزه امنیتی و نظامی/ وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های کشور و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری (۲)
۹- سرمایه گذاری ویژه در علوم و فناوری های نوظهور و سایبری، علوم پایه و بنیادین، ریاضیات، فیزیک و تحقیقات بیولوژیک/ وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های کشور، سازمان برنامه و بودجه و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری (۲)
۱۰- بازنگری و به روزرسانی سیاست ها و مقررات علمی و پژوهشی کشور در راستای اقتدار و رفع نیازهای دفاعی و نظامی کشور/ وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های کشور با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح (۲)
۱۱- تأمین بودجه اضطراری برای تحقیقات بحران و تسریع آزادسازی منابع مالی طرح های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه ها و مؤسسات و نهادهای دفاعی و امنیتی/ سازمان برنامه و بودجه (۲)
۱۲- سرمایه گذاری ویژه و تعریف پروژه های بزرگ با همکاری متخصصان کشورهای پیشرفته و همسو در حوزه هوش مصنوعی/ وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه های کشور، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و (۲)
ماده ۵- به منظور تمرکز بر حوزه علم و فناوری مرتبط با حوزه های دفاعی- امنیتی و ارتقاء قابلیت های کشور در این حوزه؛ شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی- امنیتی کشور موظف است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، ظرف مدت سه ماه برنامه جامع کمک برای جهت دهی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری به سمت توسعه علوم و فناوری های اولویت دار راهبردی و نوظهور دفاعی و امنیتی به ویژه هوش مصنوعی و سایبر؛ ایجاد سازوکار پذیرش آنی فناوری و رفع نیازهای فوری؛ توسعه اقتصاد فناوری های دفاعی و امنیتی و شکل دهی شرکت های غیردولتی و مردمی فعال در فناوری های دفاعی- امنیتی و برنامه پیاده سازی راهبردهای۲، ۷، ۸ سند جامع علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران (مصوب جلسه ۸۳۷ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی) را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ماده ۶- راهبری اجرایی سازی سیاست ها و اقدامات ملی این مصوبه و نظارت و ارزیابی آنها حسب مورد، بر عهده ستادهای راهبری و نظارت ذی ربط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاه های مجری موظفند ضمن همکاری با شورای ستادهای مذکور، گزارش اجرا و پیشرفت کار خود را به دبیرخانه شورا ارائه نمایند.
ماده ۷- این مصوبه در ۷ ماده در جلسه ۹۲۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۶/۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراء است./وکلاپرس
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی- مسعود پزشکیان