رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی: اصرار بر حذف اختبار، با هدف کسب محبوبیت عمومی، مصداقی از عوامفریبی است | وکلاپرس
وکلاپرس– رئیس کانون وکلای خراسان شمالی در مراسم تقدیر از ممتنحنین سومین اختبار این کانون، اصرار بر حذف اختبار، با هدف کسب محبوبیت عمومی، مصداقی از عوامفریبی دانست.
به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای خراسان شمالی روند برگزاری سومین دوره اختبار کتبی و شفاهی کارآموزان وکالت در کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی، در فضایی علمی و منظم، با حضور اساتید ارجمند و ممتحنین گرامی آقایان دکتر عباس شیخالاسلامی، دکتر محمد عابدی، دکتر علی فتوحی راد، دکتر محمدباقر مقدسی، محمد دادگستر، عباس وحدانی و خانم مهری ناصری به پایان رسید.
در این مرحله، کارآموزان ضمن ارائه توان علمی و استدلال حقوقی خود، مورد ارزیابی دقیق قرار گرفتند و تلاش شد تا معیارهای علمی، اخلاقی و حرفهای در سنجش صلاحیت ایشان رعایت گردد و از حضور و همراهی اساتید گرانقدر، و همکاران اجرایی در کمیسیون کارآموزی که در برگزاری شایسته این فرآیند نقشآفرینی کردند، صمیمانه تقدیر و تشکر بهعمل آمد.
اباصلت رضوانی ریاست کانون وکلای خراسان شمالی در گفتگو با روابط عمومی کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی اظهار داشت: در روزگاری که شعارهای تسهیلگرایانه و موجهای عوامپسند، گاه معیارهای علمی را به حاشیه میرانند، دفاع از آزمون اختبار، دفاع از عقلانیت، تخصص و سلامت نهاد وکالت است.
رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی عنوان داشت: اختبار، نه یک مانع اداری، بلکه آخرین سنگر سنجش شایستگی است؛ نقطهای که کارآموز وکالت باید نشان دهد که علم را آموخته، مسئولیت را فهمیده، و آمادهی دفاع از حقوق مردم است.
وی اظهار داشت: اختبار؛ آزمون علم است نه آزمون سلیقه، امتحان اختبار، آزمونی جامع است که دانش حقوقی، قدرت تحلیل، دقت نگارشی و توان استدلال را میسنجد. حذف آن، به معنای حذف ارزیابی علمی و ورود بیضابطه به حرفهای است که با جان، مال و حیثیت مردم سروکار دارد. وکالت، کسبوکار نیست؛ مسئولیت اجتماعی است. و این مسئولیت، بدون سنجش علمی، به بیاعتمادی عمومی و تضعیف عدالت میانجامد.
اصرار بر حذف اختبار، اگر با هدف جلب رضایت داوطلبان و کسب محبوبیت عمومی باشد، مصداقی از عوامفریبی است. این نوع عوامفریبی، معیارهای تخصصی را قربانی رضایت لحظهای میکند و ساختار نهاد وکالت را به نفع کمیت، نه کیفیت، تغییر میدهد. در چنین فضایی، علم به حاشیه میرود و مسئولیت جای خود را به شعار میدهد.
در تاریخ اسلام، دشمنی با عقل و علم، پیامدهای سنگینی داشته است. از تکفیر فیلسوفانی چون ابنسینا و سهروردی، تا تعطیلی مدارس فلسفی و مهاجرت عقلگرایی که همگی نشان دادند که حذف عقل، رکود علمی و انحطاط فرهنگی را در پی دارد. و جریان ظاهرگرایی را تقویت و عقلانیت را به حاشیه میراند.