سوالات درس اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری سال ۱۴۰۴ (غیر رسمی) - پایگاه خبری اختبار

خلاصه هوشمند DeepLaw
سوالات درس اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری سال ۱۴۰۴ (غیر رسمی) سوالات درس اصول استنباط حقوق اسلامی و متون فقه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری سال ۱۴۰۴ (غیر رسمی) در پایگاه خبری اختبار منتشر شد.

۶۱- کدام مورد در خصوص اصول لفظی و اصول عملی، صحیح است؟

۱)  اصول لفظی کاشف از واقع نیستند ولی اصول عملی به صورت ظنی کاشف از واقع هستند.

۴)  اصول لفظی به صورت ظنی کاشف از واقع هستند ولی اصول عملی کاشف از واقع نیستند.

۶۲- در کدام مورد شک و تردید در بقای مستصحب ناشی از شک در وجود مقتضی است؟

۱)  در عقد هبه چنانچه متهب در زمین زراعی که به او هبه شده است زراعت کند و تردید شود که آیا حق رجوع واهب از بین رفته یا باقی است.

۲)  در عقد نکاح دائم اگر به دلایلی شک کنیم که آیا عقد به واسطه طلاق یا فسخ منحل شده است یا نه.

۳)  اگر در خیار تبعض صفقه ذوالخیار در زمان اول خیار خود را اعمال نکند و تردید در بقا و زوال خیار شود.

۴)  اگر در عقد نکاح دائم رفتاری از زوجه سر زند که معلوم نباشد مصداق نشوز هست تا موجب سقوط حق نفقه شده یا نه.

۶۳- درباره لزوم پرداخت نفقه زوجه در عقد نکاح دائم، کدام مورد درست است؟

«هرگاه کسی به مغازه داری مبلغی بدهکار باشد ولی نمی‌داند بدهی او به فلان مغازه دار بوده یا مغازه دار مجاور آن»

۱)  ضامنی که به قصد تبرع ضمانت کرده است حق رجوع به مضمون عنه ندارد.

۳)  عرض دریای سرزمینی از خط مبدا ۱۲ مایل دریایی است.

۴)  هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است انتخاب کند.

۶۶- ماده ۱۹۵ قانون مدنی: «معامله در حال مستی، به واسطه فقدان قصد، باطل است.» ناظر به کدام دلالت است؟

۶۷- بر اساس اصل تأخر حادث صدور دو وصیت نامه از متوفا که تاریخ یکی معلوم و دیگری نامعلوم باشد، دارای چه حکمی است؟

۱)  وصیت نامه بدون تاریخ را نمی‌توان آخرین اراده موصی دانست، پس باید به وصیت نامه معلوم التاریخ عمل کرد.

۲)  وصیت نامه بدون تاریخ را مؤخر فرض کرده، به عنوان آخرین اراده موصی باید به آن عمل کرد.

۳)  وصیتنامه معلوم التاریخ را مؤخر فرض کرده، به عنوان آخرین اراده موصی باید به آن عمل کرد.

۴)  تقدم و تأخر هیچ یک از دو وصیت نامه قابل اثبات نیست، پس حکم به بطلان وصیت داده می‌شود.

۶۸- ماده ۱۴۰ قانون مجازات اسلامی: «مسئولیت کیفری در حدود، قصاص و تعزیرات تنها زمانی محقق است که فرد حین ارتکاب جرم، عاقل، بالغ و مختار باشد.» در خصوص عقل و بلوغ و اختیار بیانگر کدام نوع از اقسام عام است؟

۱)  ماده ۸۰۸ قانون مدنی: هرگاه مال غیر منقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد حق شفعه به وجود می‌آید.»

۲) اصل ۴۷ قانونی اساسی: «مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد محترم است.»

۳) ماده ۱۰۵۴ قانون مدنی: «زنای با زن شوهردار یا زنی که در عده رجعیه است موجب حرمت ابدی است.»

۴) ماده ۷۲۰ قانون مدنی: «ضامنی که به قصد تبرع ضمانت کرده باشد حق رجوع به مضمون عنه را ندارد.»

۷۰- صدور دو وصیت متعارض و بدون تاریخ از متوفا چه حکمی دارد؟

۲) بر اساس اصاله الاشتغال باید به هر دو وصیت عمل شود.

«یجوز للقاضی أن یحکم بعلمه من دون بیّنه فی حقوق الناس و کذا فی حقوق الله تعالى بل لا یجوز له الحکم بالبیّنه اذا کانت مخالفه لعلمه.»

۱)  جایز است قاضی به علم خود در حقوق الناس و حقوق الله حکم کند مگر اینکه بینه برخلاف علم او باشد.

۲) جایز است قاضی طبق علم خود عمل کند اگر موافق با بینه باشد.

۳) اگر بینه مخالف علم قاضی باشد جایز نیست که قاضی بر طبق بینه حکم کند.

۴ ) فقط در فرض فقدان بیشه فاضی میتواند به علم خود در حقوق الناس و حقوق الله حکم کند.

«لا یجوز للقاضی أن یعلم احد الخصمین کیفیّه الاحتجاج وطریق الغلبه، هذا اذا لم یعلم أنّ الحقّ معه و الا جاز.»

۱)  جایز نیست که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد مگر اینکه بداند حق با اوست.

۲) جایز است که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد.

۳) جایز نیست که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد.

۴) جایز نیست که قاضی کیفیت احتجاج و راه غلبه بر طرف دعوی را آموزش دهد. هرچند بداند حق با اوست.

۷۳- با توجه به متن زیر وکالت در کدام مورد صحیح است؟

«یشترط فی الوکاله التنجیز بمعنى عدم تعلیق اصل الوکاله بشیءٍ.»

۱)  علی خطاب به حسن بگوید تو را وکیل در فروش خانه ام میکنم اگر ماه آینده فرابرسد.

۲) على خطاب به حسن بگوید تو را وکیل در فروش خانه ام میکنم اگر حسین در فلان اداره استخدام شود.

۳) علی خطاب به حسن بگوید به تو وکالت دادم که خانه ام را بفروشی اگر حسین از سفر برگردد.

۴) علی خطاب به حسن بگوید تو را وکیل در فروش خانه ام میکنم اگر فلان زمین را بخرم

۷۴- مطابق با نظر نویسنده در دو فرض زیر به ترتیب آیا وکیل میتواند خریدار کالا از موکل یا فروشنده کالا به وی باشد؟ این سوالات از پایگاه خبری اختبار کپی شده اند.

«لو وکّله فی بیع سلعه أو شراء متاعٍ بما یعم نفسه فلا اشکال و إن اطلق فیجوز ان یبیع السلعه من نفسه او یشترى له متاعه من نفسه أم لا ؟ اقواهما الأول»

«لو وکّله فی قبض دینه من شخص فمات قبل الأداء لم یکن له مطالبه وارته الا ان یشملها الوکاله.»

۲) بدهکار قبل از پرداخت دین به وکیل طلبکار فوت کند.

«لو التمس المدّعى أن یکتب له صوره الحکم او اقرار المقر فالظاهر عدم وجوبه الا اذا توقّف علیه استنقاذ حقّه.»

۱)  بر قاضی نوشتن صورت حکم یا اقرار مقر به درخواست مدعی واجب نیست هر چند استیفای حق متوقف بر آن باشد.

۲) بر قاضی نوشتن صورت حکم یا اقرار مقر به درخواست مدعی واجب است.

بر قاضی نوشتن صورت حکم یا افرار مقر به درخواست مدعی واجب نیست.

۴) بر قاضی نوشتن صورت حکم یا اقرار مقر به درخواست مدعی واجب نیست مگر اینکه استیفای حق متوقف بر آن باشد.

«لا یجوز للحاکم ان یحکم بشهاده شاهدین لم یحرز عدالتهما عنده و لو اعترف المدّعى علیه بعدالتهما لکن اخطاء هما فی الشهاده.»

۱) حاکم در هیچ صورتی نمیتواند با شهادت دو شاهدی که عدالتشان نزد او احراز نشده حکم نماید.

۲) حاکم نمی‌تواند با شهادت دو شاهدی که عدالتشان نزد او احراز نشده حکم کند مگر اینکه مدعی علیه به عدالت آنها اعتراف کند ولی آنها را در شهادت دارای اشتباه بداند.

۳) حاکم می‌تواند با شهادت دو شاهدی که عدالتشان نزد او احراز نشده نیز حکم کند اگر مدعی علیه به عدالت آنها اعتراف کند و آنها را در شهادت دارای اشتباه نداند.

۴) حاکم می‌تواند با شهادت دو شاهدی که عدالتشان نزد او احراز نشده نیز حکم کند اگر مدعی علیه به عدالت آنها اعتراف کند.

«لا تقبل الشهاده على الشهاده فی الحدود لإجراء الحد و اما فی سایر الاثار فتقبل.»

۷۹- با توجه به متن زیر در کدام مورد قبول شهادت محل تامل است؟

«النسب لا یمنع عن قبول الشهاده کالاب لولده و علیه و الولد لوالده و هل تقبل شهاده الولد على والده؟ فیه تردّد»

منبع: سایت اختبار
این خبر توسط DeepLaw فرآوری و انتشار شده است
مشاهده اصلی