مصاحبه با محمدرضا علمدار رتبه یک پانزدهمین آزمون اختبار کانون وکلای دادگستری یزد | وکلاپرس

خلاصه هوشمند DeepLaw
وکلاپرس- محمدرضا علمدار متولد ۱۳۷۸ و رتبه‌ی ۱۰ آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری یزد، موفق به کسب رتبه ۱ پانزدهمین آزمون اختبار این کانون شده است.

وکلاپرس- محمدرضا علمدار متولد ۱۳۷۸ و رتبه‌ی ۱۰ آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری یزد، موفق به کسب رتبه ۱ پانزدهمین آزمون اختبار این کانون شده است.

در همین راستا با او گفت و گویی پیرامون آزمون اختبار و منابع مطالعاتی او در این آزمون داشته ایم که مشروح آن به شرح زیر است:

 لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که پیش از ورود به حرفه وکالت چه می کردید؟

محمدرضا علمدار، متولد سال ۱۳۷۸ و ساکن شهر یزد هستم. مجردم و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق خصوصی و کارشناسی حقوق از دانشگاه یزد هستم.

در ابتدا در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل می‌کردم، اما به‌دلیل علاقه عمیق به حرفه وکالت، در سال پیش‌دانشگاهی تصمیم گرفتم تغییر رشته بدهم و وارد رشته علوم انسانی شوم. این تصمیم ریسک‌ها و دشواری‌های خودش را داشت، اما با باور قلبی به مسیر آینده‌ام آن را پذیرفتم و خوشبختانه نتیجه‌ی مطلوبی هم گرفتم.

پس از پایان تحصیلات دانشگاهی، دوران خدمت سربازی‌ام را در دفتر حمایت حقوقی و قضائی ایثارگران استان یزد گذراندم. در آنجا از طریق اعلام وکالت در پرونده‌های گوناگون خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و سایر افراد دارای شرایط، تجربه‌ی ارزشمندی در حوزه‌ی عملی و آشنایی با رویه‌های قضایی به‌دست آوردم.

این تجربه‌ها بعدها در موفقیتم در آزمون وکالت و به‌ویژه در آزمون اختبار بسیار تأثیرگذار بودند. پیش از ورود به حرفه وکالت، شغل خاصی نداشتم و تمرکز اصلی‌ام بر تحصیل، یادگیری و آماده‌سازی خود برای این مسیر بود.

درباره نحوه قبولی در آزمون ورودی و رتبه خودتان در آزمون وکالت توضیح دهید؟ برنامه ریزی شما برای مطالعه به چه صورت بود؟

از همان دوران دبیرستان هدفم مشخص بود: وکیل شدن. به همین دلیل در دوران دانشگاه، درس‌هایی را که در آزمون وکالت اهمیت بیشتری داشتند با دقت و تمرکز خاصی مطالعه می‌کردم. در دوره‌ی خدمت سربازی نیز در محیطی مرتبط با امور حقوقی بودم و ضمن انجام وظایفم، مطالعات حقوقی خود را ادامه می‌دادم.

در حدود چهار تا پنج ماه پایانی پیش از آزمون، مطالعه‌ام را فشرده‌تر کردم. تمام برنامه‌ریزی‌ها، مرورها و انتخاب منابع به‌صورت شخصی انجام می‌شد و از کلاس‌ها یا مؤسسات آموزشی استفاده نکردم. روش من مبتنی بر مرورهای منظم روزانه و هفتگی، خلاصه ‌برداری و حل تست‌های متعدد بود.

خوشبختانه برای اولین دفعه که در آزمون وکالت شرکت کردم توانستم رتبه ۱۰ کانون وکلای دادگستری را کسب نمایم. همچنین در آزمون قضاوت نیز پذیرفته شدم و به دلیل تراز علمی بالا از مصاحبه علمی معاف گردیدم. تمام این موفقیت‌ها نتیجه‌ی استمرار، علاقه و نظم شخصی در مطالعه بود که نهایتاً نیز در اولین باری که در آزمون اختبار شرکت کردم موفق به کسب رتبه نخست شدم.

دوره کارآموزی خودتان را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا آموزش ها و حضور در مراجع قضایی رضایت بخش و موثر بودند؟

دوره‌ی کارآموزی برای من تجربه‌ای پربار و سازنده بود. هرچند طبق، کارآموز باید هفته‌ای یک‌بار در محاکم حاضر شود، اما من تلاش کردم بیشتر از حد مقرر در جلسات دادگاه‌ها شرکت کنم، پرونده‌های گوناگون را مطالعه کنم و از نظرات قضات محترم بهره ببرم.

از نگاه من، کارآموزی فقط انجام تکالیف اداری نیست؛ بلکه فرصتی است برای یادگیری عمیق و شکل‌گیری نگاه عملی به حقوق. همین دیدگاه باعث شد در طول دوره، هم تجربه‌ی عملی بیشتری به‌دست آورم و هم دید حقوقی‌ام گسترده‌تر شود.

خوشبختانه در طول دوره کارآموزی، کلاس‌های آموزشی متعددی برگزار شد که بسیار مفید و کاربردی بودند.

همچنین باید از قضات محترم دادگستری استان یزد و کادر اداری آن قدردانی کنم که با همکاری و همراهی خود، زمینه آموزش و حضور مؤثر کارآموزان را فراهم کردند. این تعامل سازنده نقش مهمی در افزایش کیفیت آموزش‌ها و رضایت کارآموزان داشت

۴- پیشنهاد شما برای ارتقاء کیفیت دوره کارآموزی چیست؟

برای ارتقاء کیفیت دوره کارآموزی، لازم است تعامل بیشتری میان کانون و محاکم قضایی برقرار شود تا زمینه‌ی حضور واقعی‌تر و مؤثرتر کارآموزان فراهم گردد. پیشنهاد من این است که:

خوشبختانه در استان یزد این همکاری میان دادگستری کل و کانون وکلا وجود داشت و نتیجه‌اش تجربه‌ی آموزشی بسیار مفیدی برای کارآموزان بود.

منابع مورد مطالعه شما و مدت زمان اختصاص داده شده برای کسب آمادگی شرکت در آزمون اختبار چه بود؟

منابع مطالعاتی من همان منابع معتبر آزمون وکالت بود. در کنار آن، با شروع کارآموزی، پرونده‌های واقعی را مطالعه می‌کردم و در موضوعات مرتبط، به کتب مرجع اساتید برجسته مراجعه داشتم. این روش کمک کرد تا مفاهیم قانونی را در بستر عملی یاد بگیرم و عمق فهمم از قانون افزایش یابد.

برای آمادگی اختبار، حدود چهار ماه مطالعه‌ی فشرده و هدفمند داشتم که مرور قوانین و مواد اصلی و تمرکز بر جزئیات آن‌ها موجب تسلط بیشترم شد.

نظر و پیشنهاد شما درباره شکل برگزاری آزمون اختبار چیست؟ شیوه فعلی برگزاری آزمون اختبار را مطلوب می دانید؟

آزمون اختبار در هر دو مرحله‌ی کتبی و شفاهی به‌خوبی و در زمان‌بندی مناسب برگزار شد. نظم و کیفیت برگزاری قابل‌قبول بود و تجربه‌ای مثبت از این فرآیند برای من رقم خورد.

چه پیشنهاداتی به کارآموزان وکالت برای کسب موفقیت در آزمون اختبار دارید؟

توصیه‌ام به کارآموزان این است که به دوره کارآموزی به چشم یک فرصت طلایی نگاه کنند، نه صرفاً یک الزام اداری.

شرکت فعال در جلسات دادگاه‌ها، مطالعه پرونده‌های متنوع، گفت‌وگو با قضات و وکلای با‌تجربه و مرور منابع علمی مرتبط می‌تواند در موفقیت اختبار نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

مطالعه را به روزهای پایانی موکول نکنند و پیوستگی در یادگیری را حفظ کنند. در کنار گزارش‌نویسی، باید در جهت تسلط بر قوانین و کسب تجربه واقعی از دادرسی گام برداشت.

درباره آینده‌ی حرفه وکالت، باید صادقانه بگویم که با تصویب «» و افزایش بی‌رویه‌ی تعداد وکلا، این حرفه با چالش‌های جدی مواجه شده است. در سال‌های اخیر، ظرفیت پذیرش در آزمون‌ها از حد متعارف و متناسب با نیاز جامعه فراتر رفته و همین امر نه‌تنها موجب اشباع بازار کار شده، بلکه کیفیت آموزش و خدمات حقوقی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

این وضعیت از دو جهت نگران‌کننده است: نخست، از نظر معیشتی و اشتغال وکلای جوان که با دشواری‌های واقعی روبه‌رو می‌شوند، و دوم، از حیث افت کیفی در نظام دادرسی و کاهش تمرکز بر تجربه و آموزش عملی در دوره‌های کارآموزی. در چنین شرایطی حتی نظم محاکم نیز ممکن است با تراکم حضور کارآموزان وکلا با مشکل مواجه شود.

من معتقدم اصلاح این روند، به نفع همه خواهد بود؛ هم وکلا و کارآموزان، هم دستگاه قضایی و از همه مهم‌تر مردم که نیازمند خدمات حقوقی دقیق و باکیفیت‌اند.

در مسیر شخصی خودم، هدفم ادامه تحصیل در مقطع دکتری و تمرکز بر وکالت تخصصی در حوزه‌های مشخص است تا بتوانم با دانش عمیق‌تر و خدمات حرفه‌ای‌تر، جایگاه متفاوتی در جامعه وکالت داشته باشم. در شرایط فعلی، تخصص‌گرایی و ارتقاء سطح علمی، راه ماندگاری و تمایز یک وکیل است.

به دانشجویان حقوق و کارآموزان توصیه می‌کنم از همان دوران دانشگاه، هم‌زمان با یادگیری نظری، به دنبال تجربه‌ی عملی و ارتقاء سطح علمی خود باشند. دوران کارآموزی فرصتی استثنایی برای یادگیری است؛ زیرا پس از دریافت پروانه وکالت، دسترسی گسترده به پرونده‌ها و جلسات دادرسی به‌سادگی ممکن نیست.

اگر وکیلی از دانش علمی کافی و تجربه عملی لازم برخوردار نباشد، در فضای رقابتی امروز و با شرایط ناشی از قانون تسهیل، ناگزیر از چرخه‌ی حرفه کنار خواهد رفت. بنابراین، پشتکار، مطالعه، تجربه‌جویی و یادگیری مداوم رمز موفقیت در این مسیر است.

در پایان، از پیج وکلاپرس بابت برگزاری این مصاحبه و فراهم کردن فرصت گفت‌وگو، صمیمانه تشکر می‌کنم و برای تمامی دانشجویان حقوق، کارآموزان و همکاران عزیز، آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

بی‌تردید هر موفقیتی که در این مسیر حاصل شده، افزون بر تلاش و پشتکار شخصی، مرهون دعای خیر پدر و مادر است که همواره بزرگ‌ترین پشتیبان و راهنمای حقیقی زندگی و مسیر حرفه‌ای من بوده‌اند.

همچنین لازم می‌دانم از ریاست محترم ، جناب آقای دکتر محمدحسین جعفری، اعضای گرامی هیأت مدیره، ریاست محترم کمیسیون کارآموزی و مجموعه کانون وکلای دادگستری یزد که با دلسوزی، تلاش و برنامه‌ریزی دقیق، زمینه رشد، پیشرفت و آموزش مؤثر کارآموزان وکالت را فراهم ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی نمایم.

امید دارم در کسوت وکالت، پاسدار عدالت و خدمت‌گزار صادق مردم و جامعه حقوقی کشور باشم.

منبع: وکلا پرس
این خبر توسط DeepLaw فرآوری و انتشار شده است
مشاهده اصلی