شرایط مکرهٌ‌به در اکراه کیفری؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی

خلاصه هوشمند DeepLaw
قانون‌گذار ایران در ماده 151 قانون مجازات اسلامی، در مورد عناصر اکراه و شرایط آن به ذکر عبارت «اکراه غیرقابل تحمل» بسنده نموده است. برای تحقّق اکراه، مکرهٌ‌به یا همان تهدید انجام شده از سوی مکرِه می‌بایست دارای شرایطی باشد. در آثار فقهی حقوقی، به صورت پراکنده به مواردی نظیر اهمیّت داشتن برای مکرَه، لزوم بیان، عدم مشروعیّت، واقعی بودن، فعلیّت داشتن یا قریب‌الوقوع بودن، شدید بودن و اشدّیت از مکرهٌ‌علیه به‌عنوان شرایط مکرهٌ‌به اشاره شده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی اختلاف نظر فقهای امامیه و عامه در زمینه شرایط مکرهٌ‌به و اتخاذ دیدگاه مختار در مورد هر شرط، سرانجام مشخص گردید که مکرهٌ‌به می‌بایست غیرقانونی باشد، اعم از اینکه واجد عنوان مجرمانه باشد یا نباشد. هم‌چنین با تهدید نسبت به آینده، در صورت حصول ترس در هنگام انجام مطلوبِ مکرِه، و نیز اقدام مکرَه به‌جهت فعلیّت یافتن تهدید یا ادامه آن، علی‌رغم مساوی یا کمتر بودن ضرر حاصل از مکرهٌ‌به از مکرهٌ‌علیه، اکراه محقق می‌شود. هم‌چنین حاصل آمد که اکراه نسبت به خویشتن نیز، با شرایطی موجب صدق عنوان اکراه می‌گردد.

شرایط مکرهٌ‌به در اکراه کیفری؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی
منبع: پژوهش نامه حقوق اسلامی
تاریخ انتشار: 2025-10-12 10:03:45
نویسنده: پژوهش نامه حقوق اسلامی
خلاصه خبر:

قانون‌گذار ایران در ماده 151 قانون مجازات اسلامی، در مورد عناصر اکراه و شرایط آن به ذکر عبارت «اکراه غیرقابل تحمل» بسنده نموده است. برای تحقّق اکراه، مکرهٌ‌به یا همان تهدید انجام شده از سوی مکرِه می‌بایست دارای شرایطی باشد. در آثار فقهی حقوقی، به صورت پراکنده به مواردی نظیر اهمیّت داشتن برای مکرَه، لزوم بیان، عدم مشروعیّت، واقعی بودن، فعلیّت داشتن یا قریب‌الوقوع بودن، شدید بودن و اشدّیت از مکرهٌ‌علیه به‌عنوان شرایط مکرهٌ‌به اشاره شده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی اختلاف نظر فقهای امامیه و عامه در زمینه شرایط مکرهٌ‌به و اتخاذ دیدگاه مختار در مورد هر شرط، سرانجام مشخص گردید که مکرهٌ‌به می‌بایست غیرقانونی باشد، اعم از اینکه واجد عنوان مجرمانه باشد یا نباشد. هم‌چنین با تهدید نسبت به آینده، در صورت حصول ترس در هنگام انجام مطلوبِ مکرِه، و نیز اقدام مکرَه به‌جهت فعلیّت یافتن تهدید یا ادامه آن، علی‌رغم مساوی یا کمتر بودن ضرر حاصل از مکرهٌ‌به از مکرهٌ‌علیه، اکراه محقق می‌شود. هم‌چنین حاصل آمد که اکراه نسبت به خویشتن نیز، با شرایطی موجب صدق عنوان اکراه می‌گردد.

مشروح خبر:

کلانتری, حمیدرضا . (1404). شرایط مکرهٌ‌به در اکراه کیفری؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی. پژوهش‌نامه حقوق اسلامی, (), -. doi: 10.30497/law.2025.248133.3751

کلانتری, حمیدرضا . "شرایط مکرهٌ‌به در اکراه کیفری؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی", پژوهش‌نامه حقوق اسلامی, , , 1404, -. doi: 10.30497/law.2025.248133.3751

کلانتری, حمیدرضا. (1404). 'شرایط مکرهٌ‌به در اکراه کیفری؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی', پژوهش‌نامه حقوق اسلامی, (), pp. -. doi: 10.30497/law.2025.248133.3751

حمیدرضا کلانتری, "شرایط مکرهٌ‌به در اکراه کیفری؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی," پژوهش‌نامه حقوق اسلامی, (1404): -, doi: 10.30497/law.2025.248133.3751

کلانتری, حمیدرضا. شرایط مکرهٌ‌به در اکراه کیفری؛ مطالعه تطبیقی فقه مذاهب اسلامی. پژوهش‌نامه حقوق اسلامی, 1404; (): -. doi: 10.30497/law.2025.248133.3751

منبع: پژوهش نامه حقوق اسلامی
این خبر توسط DeepLaw فرآوری و انتشار شده است
مشاهده اصلی