حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریههای عدالت و تقسیمات هوفلدی
حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریههای عدالت و تقسیمات هوفلدی
خلاصه خبر:
رویکرد نظامهای حقوقی به مسئله آموزش به زبان مادری با تنوع و اختلافنظر همراه است. با وجود تفسیرهای گسترده از اسناد بینالمللی حقوق بشر و اصل ۱۵ قانون اساسی ایران، هنوز نظریهای جامع در این زمینه ارائه نشده است. پرسش محوری این پژوهش آن است که آیا آموزش به زبان مادری به عنوان یک حق-ادعا، تعهدات ایجابی برای دولت ایجاد میکند یا صرفاً یک حق-آزادی است که تنها تعهد سلبی دولت را در پی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، این مقاله با تمرکز بر نظریههای عدالت آموزشی و چارچوب تحلیلی هوفلد، به بررسی ماهیت حق آموزش به زبان مادری و تأثیر آن بر تعهدات دولت میپردازد. یافتهها نشان میدهد که آموزش به زبان مادری نه تنها به عنوان یک حق-آزادی، دولت را ملزم به عدم مداخله میکند، بلکه در شرایط خاص میتواند به عنوان حق-ادعا نیز مطرح شود و تعهدات ایجابی مانند تأمین امکانات آموزشی را برای دولت به همراه آورد. این پژوهش با ترکیب مبانی نظری عدالت و تحلیل حقوقی، راهکارهایی برای تضمین عملی این حق در نظامهای حقوقی ارائه میدهد.
مشروح خبر:
بازرگان, شیوا و اسلامی, رضا . (1404). حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریههای عدالت و تقسیمات هوفلدی. مطالعات حقوقی, (), -. doi: 10.22099/jls.2025.53873.5363
بازرگان, شیوا , و اسلامی, رضا . "حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریههای عدالت و تقسیمات هوفلدی", مطالعات حقوقی, , , 1404, -. doi: 10.22099/jls.2025.53873.5363
بازرگان, شیوا, اسلامی, رضا. (1404). 'حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریههای عدالت و تقسیمات هوفلدی', مطالعات حقوقی, (), pp. -. doi: 10.22099/jls.2025.53873.5363
شیوا بازرگان و رضا اسلامی, "حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریههای عدالت و تقسیمات هوفلدی," مطالعات حقوقی, (1404): -, doi: 10.22099/jls.2025.53873.5363
بازرگان, شیوا, اسلامی, رضا. حق آموزش به زبان مادری در پرتو نظریههای عدالت و تقسیمات هوفلدی. مطالعات حقوقی, 1404; (): -. doi: 10.22099/jls.2025.53873.5363