امکان‌سنجی تحدید ممنوعیت شکنجه از طریق نظارت شورای نگهبان

خلاصه هوشمند DeepLaw
چکیده قانون‌گذار اساسی در اصل 38 شکنجه را ممنوع اعلام نموده و مقرر داشته است که: «هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است ...». در راستای عینیت‌بخشی به این اصل، مجلس شورای اسلامی در سال 1381 «طرح منع شکنجه» را تصویب نمود که در نظر شماره 662/30/81 مورخ 16/03/1381 شورای نگهبان موردبررسی قرار گرفت و ایراداتی نسبت به این طرح مطرح گردید؛ ازجمله اینکه ممنوعیت مطلق عدم اعمال شکنجه را موردتردید دانسته است. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای مترصد پاسخ‌گویی به این چالش است که آیا شورای نگهبان می‌تواند قائل به امکان اعمال شکنجه در موارد خاص باشد و بر اصل 38 قانون اساسی قیدی مترتب سازد؟ نتیجه پژوهش نمایانگر آن است که عدم جواز تحدید اطلاق ممنوعیت شکنجه، از پشتوانه‌ی استدلالی بیشتری برخوردار بوده و امکان تقیید اطلاق مقرر در اصل 38 قانون اساسی از طریق نظارت شرعی شورای نگهبان وجود ندارد. بنابراین عدم امکان اعمال شکنجه به‌طور مطلق بوده و استثناپذیر نیست. کلیدواژگان: اصل 38 قانون اساسی، طرح منع شکنجه، شورای نگهبان، ممنوعیت شکنجه، نظارت

امکان‌سنجی تحدید ممنوعیت شکنجه از طریق نظارت شورای نگهبان
منبع: فصلنامه تحقیقات حقوقی
تاریخ انتشار: 2025-10-12 08:41:50
نویسنده: فصلنامه تحقیقات حقوقی
خلاصه خبر:

چکیده قانون‌گذار اساسی در اصل 38 شکنجه را ممنوع اعلام نموده و مقرر داشته است که: «هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است ...». در راستای عینیت‌بخشی به این اصل، مجلس شورای اسلامی در سال 1381 «طرح منع شکنجه» را تصویب نمود که در نظر شماره 662/30/81 مورخ 16/03/1381 شورای نگهبان موردبررسی قرار گرفت و ایراداتی نسبت به این طرح مطرح گردید؛ ازجمله اینکه ممنوعیت مطلق عدم اعمال شکنجه را موردتردید دانسته است. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از داده‌های کتابخانه‌ای مترصد پاسخ‌گویی به این چالش است که آیا شورای نگهبان می‌تواند قائل به امکان اعمال شکنجه در موارد خاص باشد و بر اصل 38 قانون اساسی قیدی مترتب سازد؟ نتیجه پژوهش نمایانگر آن است که عدم جواز تحدید اطلاق ممنوعیت شکنجه، از پشتوانه‌ی استدلالی بیشتری برخوردار بوده و امکان تقیید اطلاق مقرر در اصل 38 قانون اساسی از طریق نظارت شرعی شورای نگهبان وجود ندارد. بنابراین عدم امکان اعمال شکنجه به‌طور مطلق بوده و استثناپذیر نیست. کلیدواژگان: اصل 38 قانون اساسی، طرح منع شکنجه، شورای نگهبان، ممنوعیت شکنجه، نظارت

مشروح خبر:

رحیمی, احمد , میرخلیلی, محمود و رجائی, زهرا . (1403). امکان‌سنجی تحدید ممنوعیت شکنجه از طریق نظارت شورای نگهبان. فصلنامه تحقیقات حقوقی, (), -. doi: 10.48308/jlr.2024.234737.2678

رحیمی, احمد , , میرخلیلی, محمود , و رجائی, زهرا . "امکان‌سنجی تحدید ممنوعیت شکنجه از طریق نظارت شورای نگهبان", فصلنامه تحقیقات حقوقی, , , 1403, -. doi: 10.48308/jlr.2024.234737.2678

رحیمی, احمد, میرخلیلی, محمود, رجائی, زهرا. (1403). 'امکان‌سنجی تحدید ممنوعیت شکنجه از طریق نظارت شورای نگهبان', فصلنامه تحقیقات حقوقی, (), pp. -. doi: 10.48308/jlr.2024.234737.2678

احمد رحیمی , محمود میرخلیلی و زهرا رجائی, "امکان‌سنجی تحدید ممنوعیت شکنجه از طریق نظارت شورای نگهبان," فصلنامه تحقیقات حقوقی, (1403): -, doi: 10.48308/jlr.2024.234737.2678

رحیمی, احمد, میرخلیلی, محمود, رجائی, زهرا. امکان‌سنجی تحدید ممنوعیت شکنجه از طریق نظارت شورای نگهبان. فصلنامه تحقیقات حقوقی, 1403; (): -. doi: 10.48308/jlr.2024.234737.2678

منبع: فصلنامه تحقیقات حقوقی
این خبر توسط DeepLaw فرآوری و انتشار شده است
مشاهده اصلی