رویکرد مسئولانه مجلس به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی - خانه ملت
رمضان رحیمی دشتلویی عضو هیأترئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با با اشاره به اظهارات اخیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره قطعی بودن مصوبه تأثیر معدل در کنکور، گفت: اصل توجه به سوابق تحصیلی و اصلاح نظام سنجش، اقدامی قابل دفاع است، اما اصرار بر اجرای قطعی و بدون انعطاف این مصوبه، بدون رفع چالشهای موجود، میتواند به افزایش فشار روانی بر داوطلبان و خدشه به عدالت آموزشی منجر شود.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قوه مقننه همواره مدافع حقوق داوطلبان و خانوادهها بوده است، افزود: تفاوت سطح مدارس، امکانات آموزشی و کیفیت برگزاری امتحانات نهایی در مناطق مختلف کشور، واقعیتی انکارناپذیر است و تا زمانی که این نابرابریها بهطور کامل جبران نشود، قطعیسازی تاثیر معدل نمیتواند تضمینکننده عدالت آموزشی باشد.
عضو هیأترئیسه کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ورود به این موضوع از سر مخالفت با اصل سیاستگذاری آموزشی نیست، بلکه با هدف اصلاح مدبرانه، کاهش اضطراب داوطلبان و ایجاد توازن منطقی میان سوابق تحصیلی و آزمون سراسری انجام میشود. نمایندگان مردم وظیفه دارند نسبت به تصمیماتی که مستقیماً با آینده جوانان گره خورده است، حساس و پاسخگو باشند.
رحیمی دشتلویی ادامه داد: در این میان، نگاه مجلس، بهویژه تاکیدات رئیس مجلس بر این است که سیاستهای آموزشی باید بر پایه عدالت، آرامش داوطلبان و پرهیز از آزمونوخطا در تصمیمات سرنوشتساز استوار باشد. مجلس با همین رویکرد و در همصدایی با کمیسیون آموزش، موضوع تأثیر معدل را با حساسیت دنبال میکند تا ضمن حفظ اصل اصلاح نظام سنجش، فشار روانی بر دانشآموزان کاهش یابد و اجرای این سیاست به شکلی متعادل و قابل دفاع انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: انتظار میرود شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعاملی سازندهتر با مجلس شورای اسلامی و بهرهگیری از نظرات کارشناسان آموزشی، زمینه بازنگری منطقی و تدریجی در نحوه و میزان تاثیر معدل را فراهم کند؛ بهگونهای که هم کیفیت آموزش ارتقا یابد و هم اعتماد و آرامش داوطلبان حفظ شود./