در مقر هر اداره ثبت احوال هیئتی بنام هیئت حل اختلاف مركب از رئیس اداره ثبت احوال و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان آنان و یكی از كارمندان مطلع اداره مزبور بانتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان تشكیل میشود، وظائف هیئت حل اختلاف بقرار زیر است:
1(اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت كل وقایع و وفات بعد از امضاء سند و قبل از تسلیم شناسنامه یا گواهی ولادت یا وفات و تكمیل سند از نظر مشخصاتیكه «نامعلوم» بوده است مندرج در ماده 29 این قانون.
2 - رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه ها و مدارك بدفاتر ثبت كل وقایع و سایر دفاتر.
3 - ابطال اسناد و شناسنامه هائیكه بیگانگان مورد استفاده قرار داده اند و طبق ماده 44 اعلام میشود.
4 - ابطال اسناد مكرر و یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنس صاحب سند و تغییر نامهای ممنوع.
5 - حذف كلمات زائد، غیرضروری و یا ناشی از اشتباه در اسناد سجلی اشخاص.
ترتیب تقاضا و گردش كار دفاتر هیئتها و نحوه رسیدگی و ابلاغ تصمیمات در آئیننامه اجرائی این قانون تعیین خواهد شد.
تبصره (اصلاحی 18ˏ10ˏ1363)- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت كل وقایع و وفات اگر قبل از امضاء باشد با توضیح مراتب در حاشیه سند بعمل میآید و امضاكنندگان سند ذیل توضیح را امضاء خواهند نمود.
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.