ـ متن زیر جایگزین ماده (244) قانون مالیات های مستقیم و تبصره های آن می شود و به این قانون تسری می یابد:
«ماده 244 ـ مرجع رسیدگی به كلیه اختلاف های مالیاتی جز در مواردی كه ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش بینی شده، هیأت حل اختلافات مالیاتی است. هر هیأت حل اختلاف مالیاتی از سه نفر به شرح زیر تشكیل می شود:
1 ـ یك نفر نماینده سازمان امور مالیاتی كشور
2 ـ یك نفر از میان قضات بازنشسته یا حقوق دانان مطلع در امور مالیاتی با شرط وثاقت و امانت به درخواست سازمان امور مالیاتی و انتخاب رئیس كل دادگستری هر استان
3 ـ یك نفر نماینده از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران، جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران، مجامع حرفه ای، اتاق اصناف ایران، شورای اسلامی شهر، كانون وكلا، مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده كه برای مدت سه سال منصوب می شوند. مؤدی همزمان با اعتراض به برگ تشخیص یا مطالبه مالیات یكی از مراجع این بند را بهعنوان نماینده خود جهت شركت در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی معرفی می نماید. در صورتی كه برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی شده باشد و یا همزمان با تسلیم اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مؤدی انتخاب خود را اعلام ننماید، با توجه به نوع فعالیت مؤدی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی، از بین نمایندگان مزبور با رعایت تبصره (5) این ماده یك نفر انتخاب می شود.
تبصره 1 ـ جلسات هیأتهای حل اختلاف مالیاتی با حضور هر سه عضو رسمیت می یابد و رأی هیأت با اكثریت آراء قطعی و لازم الاجراء است، ولی نظر اقلیت باید در متن رأی قید گردد.
تبصره 2 ـ هیأتهای حل اختلاف مالیاتی دارای استقلال كامل بوده و صرفاً اداره امور دبیرخانه ای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و تشكیل جلسات هیأتها به عهده سازمان امور مالیاتی می باشد. انشای رأی با رعایت اصل عدالت و بی طرفی كلیه اعضا و متكی به اسناد و مدارك مثبته و دلایل و شواهد متقن در همان جلسه و یا حداكثر ظرف سه روز كاری پس از برگزاری جلسه، توسط نماینده بند (2) این ماده به عمل آمده و به امضای تمامی اعضا می رسد. مؤدی یا نماینده قانونی وی مجاز به حضور كامل در جلسه و ارائه دفاعیات به صورت كتبی یا شفاهی است. اظهارات شفاهی باید در صورتجلسه قید و به امضای وی برسد. سازمان امور مالیاتی به منظور اعمال نظارت مؤثر بر عملكرد هیأتهای حل اختلاف مالیاتی، مكلف است نسبت به مستندسازی فرآیند برگزاری جلسات هیأت به نحو مقتضی اقدام كند.
تبصره 3 ـ تعیین حق الزحمه اعضای موضوع بندهای (2) و (3) این ماده متناسب با تعداد و مدت جلسات و نیز مراحل، منابع مالیاتی و پرونده های مورد رسیدگی از محل اعتباری كه به همین منظور در بودجه سالانه سازمان امور مالیاتی كشور پیش بینی می شود، مطابق دستورالعملی است كه توسط سازمان مذكور تهیه و ابلاغ می گردد. حق الزحمه اعضا به صورت متمركز از طرف سازمان امور مالیاتی كشور به حساب اعضا پرداخت می شود.
تبصره 4 ـ سازمان امور مالیاتی مكلف است نمایندگان معرفی شده در اجرای بندهای (2) و (3) این ماده را بهعنوان اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی بپذیرد و با رعایت تبصره (5) این ماده از آنها جهت شركت در هیأتهای مزبور دعوت نماید.
تبصره 5 ـ اسامی كلیه افراد معرفی شده توسط رئیس كل دادگستری هر استان، مدیر كل مالیاتی استان و مراجع مذكور در بند (3) این ماده به تفكیك شهرستان ها در سامانه ای كه به صورت متمركز و حداكثر ظرف سه ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان امور مالیاتی كشور ایجاد می شود، درج می گردد. انتخاب افراد موضوع بندهای (1)، (2) و (3) برای هر پرونده در مواردی كه در شهرستان مورد نظر بیشتر از یك نفر وجود داشته باشد، به صورت تصادفی توسط سامانه مزبور انجام می شود. این سامانه مستقیماً زیر نظر رئیس كل سازمان امور مالیاتی، مدیریت می گردد.
تبصره6 ـ سازمان امور مالیاتی كشور مكلف است حداقل یك هفته قبل از تشكیل جلسه هیأت به نحو مقتضی زمینه دسترسی اعضای هیأت حل اختلاف مالیاتی را برابر مقررات مربوط به مندرجات پرونده مورد اعتراض فراهم نماید.
تبصره 7 ـ هر یك از افراد مذكور در بندهای (2) و (3) این ماده در صورتی كه بیشتر از سه جلسه متوالی یا چهار جلسه متناوب در یك سال از حضور در جلسات هیأت خودداری نمایند، حكم آنان لغو می شود و رئیس كل دادگستری هر استان و مرجع مربوط، حسب مورد، موظف است ظرف ده روز كاری فرد جایگزین را معرفی نماید.
تبصره 8 ـ به منظور اجرای عدالت و اصل استقلال و بی طرفی و رعایت حقوق شهروندی و نظارت مؤثر، سازمان امور مالیاتی مكلف است ساختار اداره هیأتهای حل اختلاف مالیاتی را به صورت مستقل، تحت عنوان مركز دادرسی مالیاتی در ساختار خود ذیل رئیس كل سازمان ایجاد نماید. واحدهای دادرسی مالیاتی در هر استان مستقل از اداره كل مالیاتی استان تشكیل می شود.
تبصره 9 ـ پس از استقرار سامانه مؤدیان، ثبت اعتراض توسط مؤدی، انتخاب یكی از مراجع موضوع بند (3) این ماده، ارائه هرگونه لایحه به هیأتهای حل اختلاف، مشاهده اسناد، مدارك و اطلاعات مورد نیاز، ابلاغ تاریخ تشكیل جلسات هیأت، اطلاع از نتایج دادرسی و هرگونه اطلاع دیگر در خصوص پرونده دادرسی مالیاتی از طریق سامانه مذكور انجام می شود.
تبصره10 ـ سازمان امور مالیاتی كشور مكلف است زمینه دسترسی كامل مؤدی و یا نماینده قانونی وی به مفاد پرونده مورد اعتراض را حداقل یك هفته قبل از تشكیل هیأت فراهم نماید.
تبصره 11 ـ عضویت همزمان در فهرست نمایندگان بندهای (2) و (3) موضوع این ماده ممنوع است.»
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.