قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران - ماده 75

دسته‌بندی: قانون برنامه ای | تاریخ ثبت: ۱۴۰۴/۰۶/۰۶ ۲۱:۰۰ | آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۴/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۶

در راستای اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحكیم سبك زندگی اسلامی- ایرانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، عدالت طلبی و خدمتگزاری، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت، كار و تلاش در جامعه اقدامات زیر انجام می شود:
الف - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی كشور مكلفند با هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و كسب نظر از مركز مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاههای فرهنگی ذی ربط به منظور بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی كشور با رویكرد اصلاح ذهنیت، فرهنگ و نرم افزار حاكم بر جامعه و با هدف افزایش كارایی و اجتناب از همپوشانی و تداخل مأموریت و وظایف و با رویكرد استقرار الگوی حكمرانی هوشمند، شبكه ای، تعاملی ، مردم پایه ، ارزشی و انقلابی تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تهیه طرح اصلاح رویكردها، رویه ها، روشها و مأموریت ، ساختار، وظایف و تشكیلات دستگاههای فرهنگی كه به نحوی از انحا از بودجه های عمومی به طور مسـتقیم و یا غیرمستقیم استفاده می كنند، اقدام نموده و به تصویب مراجع ذی صلاح برسانند.
ب - به منظور احصای دقیق و برخط داده های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده پژوهی روندهای سبك زندگی جامعه ایرانی، شناخت تحولات فرهنگی- ارتباطی و همچنین انتشار آنها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف است با همكاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مركز آمار ایران و راهبری و نظارت مركز رصد و برنامه ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با رعایت اصل بیست و پنجم (25) قانون اساسی و قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی نسبت به راه اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخصهای فرهنگ عمومی ، سبك زندگی مردم، مرجعیت رسانه ای و وضعیت ارتباطات كشور اقدام نماید. دستگاههای اجرایی و دارندگان پایگاههای داده موضوع این بند، بجز دستگاههایی كه مستقیماً زیر نظر مقام معظم رهبری هستند مكلفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده ها به این سامانه به صورت برخط اقدام كنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف است ضمن برقراری دسترسی برخط مجلس به سامانه فوق، گزارش تغییرات شاخصهای فرهنگ عمومی را سالانه به كمیسیون فرهنگی مجلس ارسال نماید.
پ - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف است به منظور رسیدگی به تخلفات كلیه دارندگان مجوز و یا فعالان موضوع موارد مندرج در ماده (2) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 1365/12/12 و سایر قوانین و مقررات حوزه فرهنگ و هنر و ضوابط مربوط مصوب مراجع ذی صلاح بجز مواردی كه قبلاً در خصوص آنها در قوانین یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تكلیف شده، از قبیل «قانون مطبوعات»، «ضوابط تأسیس و نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری» و «ضوابط و مقررات تأسیس مراكز، مؤسسات، كانون ها و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها» در قالب هیأت های بدوی و عالی رسیدگی به تخلفات و نیز تعیین تركیب اعضای هیأت ها، نحوه رسیدگی به تخلفات و نوع تنبیهات، اقدام قانونی لازم را به عمل آورد.
تبصره 1- هرگاه هیأتهای رسیدگی به تخلفات، در فرایند بررسی های خود به تخلفی كه واجد وصف عناوین مجرمانه باشد، برخورد نمایند، مكلفند مراتب را جهت رسیدگی لازم به مرجع قضائی صالح اعلام نمایند.
تبصره 2- رسیدگی به اعتراضات راجع به آرای قطعی هیأتهای بدوی و عالی موضوع این بند با رعایت تبصره (2) ماده (3) و ماده (10) قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی 1402/2/10 در صلاحیت شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.
ت -
1- دستگاههای اجرایی به ویژه وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه و همچنین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مكلفند با همكاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) (با رعایت اساسنامه آن مؤسسه) و با استفاده از كلیه امكانات فرهنگی، هنری و امكانات تجسمی و رسانه های همگانی نسبت به تبیین، تبلیغ، ترویج و نشر آثار و اندیشه ها و سیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در گستره ملی و بین المللی اقدام نمایند.
2- دستگاههای اجرایی مكلفند نسبت به تبیین و ترویج اندیشه های مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)، در گستره ملی و بین المللی اقدام نمایند.
سازمان مكلف است آیین نامه اجرایی این جزء را ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه نموده و پس از تأیید دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) به تصویب هیأت وزیران برساند.
ث - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف است به منظور مردمی سازی فعالیت های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد با همكاری مركز رسیدگی به امور مساجد، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه با كسب نظر شورای عالی حوزه های علمیه و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اقدامات قانونی لازم را برای تهیه و تصویب طرح مسجدمحوری در محلات ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون پس از طی تشریفات قانونی انجام دهد.
ج - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان اوقاف و امور خیریه) مكلف است با همكاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان تبلیغات اسلامی، طرح احیا و فعال سازی موقوفات، جهت حمایت و تقویت فعالیت های قرآنی، هیأتها، مساجد و بقاع متبركه را با توجه به نیات واقفین تا پایان سال اول برنامه تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.
چ - دولت مكلف است با رعایت موازین شرعی از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و شهرداری های سراسر كشور نسبت به حفظ و ترویج آثار، ارزشها، حماسه ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه ها، یادمان ها، نمادها و نشانه های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت والای شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراكز فرهنگی و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر كشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا موضوع بند «ز» ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 1391/10/2 و با رعایت حقوق اشخاص ذی حق اقدام نماید. وزارتخانه های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و كشور مكلفند حسب مورد نسبت به تأمین زیرساخت های مورد نیاز شامل آب، برق ، گاز و جاده دسترسی، از منابع داخلی خود در سقف لوایح بودجه سنواتی اقدام نمایند.
ح - هزینه های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز مراكز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی- دینی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح مشروط به رعایت قوانین و مقررات مورد عمل توسط پلیس اماكن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی كه صرفاً به انجام فعالیت های فرهنگی مبادرت كنند و فعالیت و استحقاق آنها مورد تأیید مراجع ذی صلاح باشد، در صورت رعایت الگوی مصرف بر اساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه می شود. هزینه های انشعاب و مصرف آب، برق و گاز بسیج و شتاب دهنده های صنایع خلاق فرهنگی- اجتماعی، انتشاراتی در بسترهای مختلف، كتابفروشی و سالنهای نمایش فیلم و تئاتر منوط به رعایت شرایط مذكور صرفاً به میزان پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی از محل منابع حاصل از مشتركان بالاتر از الگوی مصرف، بر اساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) محاسبه می شود.
آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترك وزارتخانه های نیرو، نفت و فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
خ - سازمان امور مالیاتی كشور مكلف است به منظور ایجاد مشوقهای لازم در اجرای وظایف تكلیفی دولت و افزایش مشاركت مردمی و خیرین در ساخت و توسعه اماكن، هزینه كرد اشخاص حقوقی و حقیقی در ساخت، تكمیل، تجهیز و توسعه اماكن فرهنگی، هنری، ورزشی در مناطق محروم و كم برخوردار را با رعایت ماده (23) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) و حسب مورد با هماهنگی و تأیید وزارتخانه های ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اولویت طرحهای نیمه تمام به صورت صددرصد (100%) به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی نماید.
حكم این بند در خصوص احداث مدارس و حفاظت از میراث فرهنگی ثبت شده در مناطق محروم و كم برخوردار منوط به رعایت شرایط مذكور و صرفاً به میزان پیش بینی در قوانین بودجه سنواتی تسری می یابد.
د - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف است با هماهنگی سازمان بسیج مستضعفین و همكاری قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، ظرف یك سال از لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه اجرایی حمایت و پشتیبانی از مردمی سازی فرهنگ و جریان حلقه های میانی مروج گفتمان انقلاب اسلامی را در حوزه هایی همچون نهضت های قرآنی، خانواده، بانوان، عفاف و حجاب، فضای مجازی و تولید محتوای رسانه ای، نوشت افزار ایرانی اسلامی، مطالبه گری پیشرفت و عدالت، جنبش نرم افزاری، فعالیت های مردمی ورزشی، تربیتی و سبك زندگی سالم تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.
ذ - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مكلفند در راستای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به منظور پوشش بیمه تأمین اجتماعی اعم از خدمات درمانی و بازنشستگی با رعایت بند «خ» ماده (28) این قانون اقدام قانونی لازم را انجام دهند.
ر - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مكلف است با همكاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جهت تحكیم سبك زندگی اسلامی ایرانی، تقویت همبستگی ملی با محوریت معرفی مفاخر و اندیشمندان علمی و فرهنگی كشور نسبت به مطالعه زیرساخت اقلیم های فرهنگی كشور اقدام نماید.

نام‌های جایگزین قانون: ندارد

نظر خود را در مورد این ماده بیان کنید!

برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.