به منظور مدیریت و كاهش شدت انرژی، اقدامات زیر انجام می گیرد:
الف -
1- وزارتخانه های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت و كشور مكلفند به منظور رفع ناترازی های انرژی و افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در تأمین برق كشور، در قالب ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی كشور، نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم جهت توسعه احداث نیروگاههای خورشیدی و بادی، نیروگاههای خودتأمین در بخشهای صنایع كوچك و متوسط، كشاورزی، تجاری، عمومی، اداری و خانگی، برقی سازی خودروها با اولویت اتوبوس های شهری، تاكسی ها، موتورسیكلت ها و تأمین سرمایش و گرمایش ساختمان ها در استان های ساحلی جنوب كشور با استفاده از مكنده(پمپ)های حرارتی زمین گرمایی اقدام نمایند.
2- دولت مكلف است به منظور ایجاد هماهنگی فرابخشی و مدیریت كلان و متمركز در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی، مدیریت بهینه ناترازی انرژی در بخشهای مختلف با رعایت ملاحظات كاهش شدت انرژی و پیگیری اجرای طرحهای بهینه سازی انرژی در بخشهای عرضه و مصرف انرژی و تعیین میزان و نحوه تخصیص كلیه یارانه های انرژی در هر بخش با اجرای كامل قانون هدفمندكردن یارانه ها، «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» را زیر نظر رئیس جمهور منوط به موافقت وی از تجمیع و ادغام ظرفیت های سازمانی موجود در شركت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تأسیس نماید و اساسنامه آن را ظرف سه ماه به تصویب هیأت وزیران برساند و به منظور تسهیل در شكل گیری «بازار بهینه سازی انرژی»، تضمین تسویه «گواهی های صرفه جویی انرژی» و كاهش نكول پذیری آنها، حداكثر ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون، «حساب بهینه سازی مصرف انرژی» را نزد خزانه داری كل كشور با منابع ذیل ایجاد كند:
1- 2 - تعهدات دولت در بازپرداخت طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی، موضوع جدول مصارف تبصره (14) بودجه سنواتی (معادل سالانه یك درصد (1%) از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی)
2- 2 - سالانه پنج درصد (5%) از سود شركتهای تابعه وزارتخانه های نفت و نیرو
3- 2 - تمام عوارض دریافتی حاصل از هدررفت گازهای مشعل (فلر)
4- 2 - جریمه های دریافتی موضوع ماده (26) و عواید حاصل از صرفه جویی سوخت ماده (61) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب 1389/12/4 با اصلاحات و الحاقات بعدی
5- 2 - ده درصد (10%) از عواید حاصل از صادرات و فروش داخلی تمامی محصولات فرعی گاز از جمله اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد و همچنین مایعات گازی شركتهای تابعه وزارت نفت
6- 2 - سایر منابع پیش بینی شده در لوایح بودجه سنواتی برای بهینه سازی مصرف انرژی
7- 2 - حداقل سی درصد (30%) از سهم دولت از عواید حاصل از صرفه جویی انرژی مطابق ساز و كار بند «پ» این ماده كه توسط دولت پرداخت می شود.
تبصره 1- استفاده از منابع این حساب صرفاً برای خرید تضمینی گواهی های صرفه جویی انرژی یا عدم مصرف سوخت ارائه شده توسط مردم و بخش دولتی و غیردولتی با حداقل قیمت معادل پنجاه درصد (50%) بالاترین قیمت مصوب داخلی هر حامل انرژی مندرج در گواهی مجاز است و برای هرگونه مصارف دیگر از جمله اعتبارات هزینه ای و تملك دارایی های سرمایه ای ممنوع است.
تبصره 2- دولت مجاز است نسبت به تبدیل حساب مذكور به صندوق، اقدام قانونی لازم را به عمل آورد.
آیین نامه اجرایی این بند توسط سازمان با همكاری وزارتخانه های نفت، نیرو و امور اقتصادی و دارایی ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ب -
1- به منظور رفع ناترازی بنزین، ایجاد تنوع در سبد سوختی كشور و اجرای تكالیف پدافند غیرعامل و قانون هوای پاك مصوب 1396/4/25 ، سازمان مكلف است با همكاری وزارتخانه های نفت، كشور و صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، برنامه جامع تأمین و تخصیص حاملهای انرژی شبكه حمل و نقل كشور را شامل بنزین، نفت گاز، گازمایع، برق و گازطبیعی فشرده حداكثر ظرف شش ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.
2- از ابتدای سال دوم برنامه، شركت تابعه وزارت نفت مكلف است ساز و كاری را طراحی و اجرا نماید كه سهمیه اعتباری نفت گاز صرفاً در جایگاههای مستقر در مسیرهای مربوط به بارنامه الكترونیكی برخط و بر مبنای مسافت و عملكرد مورد تأیید وزارتخانه های راه و شهرسازی و كشور تخصیص یافته و برای خودروی مربوط قابل استفاده باشد. مصارف نفت گاز در سایر جایگاهها یا بیشتر از سهمیه، مشمول اصلاح نرخ به صورت افزایشی- پلكانی با رعایت قوانین می شود. وزارتخانه های راه و شهرسازی و كشور و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) مكلفند تا پایان سال اول برنامه، دسترسی برخط شركت تابعه وزارت نفت به بارنامه های الكترونیكی بین شهری و درون شهری و هویت دارنده خودرو را فراهم نمایند.
آیین نامه اجرایی این جزء، توسط وزارت نفت با همكاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و كشور حداكثر ظرف شش ماه تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
پ - به منظور مردمی سازی بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه بازار بهینه سازی انرژی، «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» مكلف است با اعلام شركتهای تابعه ذی ربط وزارتخانه های نفت و نیرو نسبت به صدور گواهی حامل انرژی صرفه جویی شده زمان اوج و غیر اوج مصرف (برق یا گاز طبیعی)، در طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی به نفع سرمایه گذار عامل صرفه جویی متناسب با اهداف بهینه سازی مصرف انرژی این برنامه، مطابق سازوكار بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست از طریق بهابازار (بورس) انرژی با شرایط ذیل اقدام نمایند:
1- گواهی ها بی نام، قابل انتقال به غیر و قابل خرید و فروش در بهابازار (بورس) انرژی است. استفاده از گواهی برای تسویه صورتحساب های مصرف انرژی خود و دیگری و برای پرداخت مالیات شركتهای مصرف كننده انرژی در سقف بهای مصرف انرژی آن شركت مجاز است. معاملات گواهی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی شود و صرفاً در زمان تحویل حامل انرژی مندرج در گواهی از تحویل گیرنده حامل انرژی دریافت می شود.
2- آن دسته از مشتركان (مصرف كنندگان) خانگی، عمومی و تجاری غیرتولیدی كه مصرف انرژی خود را نسبت به مصرف سال قبل خود در مدت زمان مشابه كاهش داده اند و همچنین آن دسته از مشتركان صنعتی یا تجاری تولیدی كه مصرف انرژی خود را با تعدیل های مربوط به عملكرد تولید، نسبت به مصرف سال قبل خود در مدت زمان مشابه كاهش داده اند، مشمول دریافت گواهی به میزان حداقل معادل «انرژی صرفه جویی شده» می شوند. در صورت درخواست و تعهد مصرف كننده مبنی بر صرفه جویی انرژی در بازه زمانی مشخص در آینده، گواهی مشروط پس از تأیید درخواست و قبل از تحقق صرفه جویی به نفع او صادر می شود. در صورت عدم تحقق صرفه جویی، بهای مقادیر حامل انرژی تعهد شده مصرف كننده به قیمت روز گواهی، محاسبه می شود و مصرف كننده متعهد به تسویه آن است. همچنین اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی مجازند بر اساس ساز و كاری كه «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» تعیین می كند و بر اساس قراردادهای معتبر با مصرف كنندگان انرژی نسبت به دریافت گواهی های موضوع این جزء از طرف مصرف كنندگان انرژی اقدام نمایند.
3- در مورد طرح(پروژه) های بهینه سازی مصرف انرژی، «سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی» مكلف است نسبت به عقد قرارداد با سرمایه گذاران دولتی و غیردولتی اقدام نموده و با صدور گواهی، بخشی از اصل و فرع سرمایه را در صورت انجام هر واحد از كارهای موضوع طرحهای بهینه سازی، از طریق «حساب بهینه سازی مصرف انرژی» بازپرداخت نماید. حداكثر زمان اعلام نتیجه صحت سنجی انجام كارهای موضوع قرارداد این جزء توسط سازمان مذكور شش ماه پس از درخواست سرمایه گذار است و در صورت عدم اعلام نتیجه در مدت تعیین شده، این سازمان مكلف است با درخواست سرمایه گذار و با ترتیباتی كه در آیین نامه مشخص می شود، نسبت به پرداخت هزینه سرمایه گذاری انجام شده از طریق «حساب بهینه سازی مصرف انرژی» اقدام نماید. دولت مجاز است به میزانی كه در بودجه سالانه تعیین می شود، با درخواست سرمایه گذاران طرحهای ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی كشور، نسبت به انتشار گواهی صرفه جویی مطابق ساز و كار مندرج در این ماده، اقدام نماید.
آیین نامه این بند مشتمل بر اصلاح آیین نامه ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست توسط سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی با همكاری سازمان، وزارتخانه های نفت، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی و بانك مركزی ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی مكلف است گزارش اقدامات صورت گرفته را هر شش ماه یك بار به كمیسیون های اقتصادی و انرژی مجلس ارسال نماید.
ت - شركت ملی نفت ایران مجاز است بر اساس مصوبات شورای اقتصاد در هر یك از طرحهای صرفه جویی انرژی موضوع ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی كشور، نسبت به ارائه حواله یا سپرده نفت خام قابل تبدیل به گواهی معادل حامل صرفه جویی شده از سهم دولت به سرمایه گذاران اقدام و تحویل نفت یا ارزش معادل روز تحویل را تضمین نماید.
آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت نفت و با همكاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانك مركزی و سازمان تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
ث - جریمه های موضوع ماده (26) قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بر مبنای قیمت صادراتی اخذ می گردد و همچنین عوارض گازهای مشعل (فلر) سوزانده شده در تأسیسات نفت و گاز به ازای هر مترمكعب گاز با اعلام ماهانه دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر منابع نفتی (سازمان)، برای سال اول برابر با پنج درصد (5%) و تا پایان برنامه، هفتاد و پنج درصد (75%) بر مبنای متوسط قیمت وزنی صادراتی گاز طبیعی اخذ و از محل منابع داخلی شركتهای تابعه وزارت نفت به حساب بهینه سازی مصرف انرژی موضوع جزء (2) بند «الف» این ماده واریز می گردد. گازهای مشعلی كه به لحاظ فنی امكان جمع آوری آنها وجود ندارد با تشخیص دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر منابع نفتی (سازمان) و تا حجم حداكثر سه میلیارد متر مكعب در سال، از شمول این حكم مستثنی هستند. آیین نامه اجرایی این بند، توسط سازمان با همكاری وزارت نفت و سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی و وزارتخانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
وزارت نفت و سازمان مكلفند گزارش اقدامات صورت گرفته را هر شش ماه یك بار به كمیسیون انرژی مجلس ارسال نمایند.
جدول شماره (10)- اهداف كمی كاهش مصرف انرژی
عنوان
میزان صرفه جویی پایان برنامه (هزاربشكه در روز معادل نفت خام)
سهم بخش از صرفه جویی انرژی
مصرف
بخش صنعت و كشاورزی
334
26
بخش ساختمان
372
29
بخش حمل ونقل
248
19/3
جمع كل بهینه سازی درمصرف
955
74/3
تولید
جمع آوری گازهای همراه
250
19/5
طرحهای نیروگاهی (افزایش بازده)
80
6/2
جمع كل
میزان كل بهینه سازی در انرژی
1285
100
وزارت نفت مكلف است گزارش سنجه های عملكردی جدول شماره (10) را سالانه به مجلس ارسال نماید.
فصل 10- طرحهای صنعت، معدن و رشد تولید
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.