موارد زیر به عنوان علامت تجاری، قابل ثبت نیست:
1- علامتی كه كالا ها یا خدمات یك شخص را از كالا ها یا خدمات اشخاص دیگر متمایز نسازد.
2- علامتی كه مفاد آن یا بهره برداری از آن، خلاف موازین شرعی، قانونی و یا نظم عمومی بوده یا موجب وهن مقدسات دینی گردد.
3- علامتی كه موجب گمراهی عموم، به ویژه در مورد مبدأ جغرافیایی كالا ها یا خدمات یا خصوصیات آنها از قبیل نوع، كیفیت، كمیت و قیمت شود.
4- علامتی كه عین علامت یا نام تجاری باشد كه قبلاً برای همان كالا ها یا خدمات در ایران معروف شده است .
5- علامتی كه عین، شبیه یا ترجمه علامت یا نام تجاری باشد كه قبلاً برای همان كالا ها یا خدمات یا برای كالا ها یا خدمات مشابه در ایران معروف شده است، مشروط بر آنكه موجب گمراهی عموم شود.
6- علامتی كه شبیه یا ترجمه علامت یا نام تجاری باشد كه قبلاً برای همان كالا ها یا خدمات در ایران به ثبت رسیده یا ثبت آن تقاضا شده یا دارای حق تقدم است، مشروط بر آنكه موجب گمراهی عموم شود.
7- علامتی كه عین، شبیه یا ترجمه علامت یا نام تجاری باشد كه قبلاً برای كالا ها یا خدمات دیگری در ایران معروف شده یا به ثبت رسیده یا ثبت آن تقاضا شده یا دارای حق تقدم است، مشروط بر آنكه موجب گمراهی گردد یا به منافع مالك علامت قبلی لطمه وارد سازد.
8- علامتی كه عین یا شبیه نشان نظامی ، پرچم ، یا سایر نشان های مملكتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یك نام یا نشان رسمی متعلق به یك كشور، سازمان بین الدّولی یا سازمان هایی كه تحت معاهده (كنوانسیون) های بین المللی تأسیس شده اند، بوده یا موارد مذكور یكی از اجزای آن علامت باشد، مگر آنكه مقام صلاحیتدار كشور مربوط یا سازمان ذی ربط، اجازه ثبت آن را صادر كرده باشد؛
9- علامتی كه عین یا به طرز گمراه كننده ای شبیه علائم مربوط به دوران تاریخی یا آثار باستانی باشد.
10- علامتی كه عین یا شبیه علائمی باشد كه سازمان ها و مراجع تأییدكننده، از قبیل سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای تأیید كالا ها و خدمات صادر می نمایند.
11- علامتی كه عین طرح صنعتی ثبت شده دیگری برای همان كالاها یا خدمات باشد.
تبصره - منظور از علائم معروف، علائم مذكور در ماده (6) مكرر معاهده (كنوانسیون) پاریس برای حمایت از مالكیت صنعتی بوده و تشخیص آن بر عهده مرجع ثبت است.
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.