ـ صلاحیت و حدود اختیارات دیوان به قرار زیر است:
1 ـ رسیدگی به شكایات و تظلّمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از:
الف ـ تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمانها و مؤسسات و شركتهای دولتی و شهرداری ها و سازمان تأمین اجتماعی و تشكیلات و نهادهای انقلابی و مؤسسات وابسته به آنها
ب ـ تصمیمات و اقدامات مأموران واحدهای مذكور در بند «الف» در امور راجع به وظایف آنها
2 ـ رسیدگی به اعتراضات و شكایات از آراء و تصمیمات قطعی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و كمیسیون هایی مانند كمیسیون های مالیاتی، هیأت حل اختلاف كارگر و كارفرما، كمیسیون موضوع ماده (100) قانون شهرداری ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها
3 ـ رسیدگی به شكایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات كشوری و سایر مستخدمان واحدها و مؤسسات مذكور در بند (1) و مستخدمان مؤسساتی كه شمول این قانون نسبت به آنها محتاج ذكر نام است اعم از لشكری و كشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی
تبصره 1 (اصلاحی 10ˏ02ˏ1402)ـ رسیدگی به دعاوی مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه عمومی است. لیكن در مواردی كه مطالبه خسارت ناشی از تخلف در اجرای وظایف قانونی و اختصاصی یا ترك فعل از انجام وظایف مذكور از سوی واحدهای دولتی یا دستگاههای مذكور در بندهای (1) و (2) این ماده و مأموران واحدها و دستگاههای یاد شده باشد، موضوع در دیوان عدالت اداری مطرح و شعبه دیوان ضمن رسیدگی به احراز وقوع تخلف نسبت به اصل مطالبه خسارت و تعیین خسارت وارده، اقدام و حكم مقتضی صادر می نماید.
تبصره 2 ـ تصمیمات و آراء دادگاهها و سایر مراجع قضائی دادگستری و نظامی و دادگاههای انتظامی قضات دادگستری و نیروهای مسلح قابل شكایت در دیوان عدالت اداری نمی باشد.
تبصره 3 (الحاقی 10ˏ02ˏ1402)- رسیدگی به شكایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی از وقوع تخلف و عدم رعایت قوانین و مقررات در مراحل انعقاد قرارداد توسط دستگاههای اجرائی در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری است، لیكن رسیدگی به دعاوی ناشی از اجرای قرارداد فی ما بین طرفین در صلاحیت دیوان نیست.
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.