قانون بیمه اجباری شخص ثالث - ماده 57

دسته‌بندی: بیمه | تاریخ ثبت: ۱۴۰۴/۰۲/۲۹ ۰۵:۴۵ | آخرین به‌روزرسانی: ۱۴۰۴/۰۸/۱۲ ۱۹:۴۶

بیمه مركزی بر حسن اجرای این قانون نظارت نموده و در صورت قصور یا تخلف هر یك از شركتهای بیمه در اجرای قانون، اقدامات زیر را به عمل میآورد. اعمال موارد زیر متناسب با نوع قصور یا تخلف و تعدد و تكرار آن به موجب آیین نامه ای است كه به پیشنهاد بیمه مركزی و تأیید شورای عالی بیمه به تصویب هیأت وزیران می رسد:
الف - توبیخ كتبی مدیران شركت بیمه
ب - سلب صلاحیت حرفهای مسؤول فنی یا مدیر یا معاون فنی یا مدیرعامل یا هیأت مدیره شركت بیمه، برای حداكثر پنج سال با تأیید شورای عالی بیمه
پ - سلب صلاحیت افراد موضوع بند (ب) به طور دائم با تأیید شورای عالی بیمه
ت - محكوم نمودن شركت بیمه به پرداخت جریمه نقدی حداكثر تا مبلغ بیست برابر حداقل تعهدات بدنی موضوع ماده (8) این قانون در زمان پرداخت
ث - تعلیق فعالیت شركت بیمه در یك یا چند رشته بیمه برای حداكثر یك سال با تأیید شورای عالی بیمه
ج - لغو پروانه فعالیت در یك یا چند رشته بیمه به طور دائم با تأیید شورای عالی بیمه
تبصره 1- در مورد بندهای (ت)، (ث) و (ج) این ماده، بیمه مركزی نظر مشورتی و تخصصی اتحادیه بیمه گران ایران را قبل از اتخاذ تصمیم، اخذ می كند. چنانچه اتحادیه ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت نامه بیمه مركزی، كتباً نظر خود را اعلام نكند بیمه مركزی رأساً اقدام می كند.
تبصره 2- در صورت سلب صلاحیت اكثریت هیأت مدیره شركت بیمه حسب اعلام بیمه مركزی، بیمه مركزی با تأیید شورای عالی بیمه می تواند برای اداره امور شركت فرد واجد شرایطی را به عنوان سرپرست شركت بیمه تا زمان تعیین و تأیید اعضای جدید هیأت مدیره منصوب كند. صاحبان سهام شركت بیمه (مجمع) موظفند حداكثر ظرف مدت یك ماه اعضای هیأت مدیره جدید خود را معرفی كنند تا پس از تأیید توسط بیمه مركزی جایگزین اعضای قبلی سلب صلاحیت شده شوند و بر اساس قانون تجارت شركت را اداره كنند. سرپرست جدید منصوب تا زمان جایگزینی اعضای هیأت مدیره جدید دارای اختیارات هیأت مدیره شركت است و مسؤولیت كلیه اقدامات او بر عهده بیمه مركزی است. حقوق و مزایای سرپرست منصوب تا تعیین مدیرعامل كه حداكثر سه ماه می باشد توسط بیمه مركزی پیشنهاد و پس از تصویب مجمع شركت به سرپرست منصوب پرداخت می شود.
تبصره 3- جریمه موضوع بند (ت) این ماده به حساب اختصاصی صندوق نزد خزانه داری كل واریز و با پیش بینی در بودجه های سنواتی به صندوق مذكور تخصیص داده می شود. عدم پرداخت جریمه از سوی شركت بیمه در حكم تصرف غیرقانونی در وجوه عمومی است.
تبصره 4- نحوه وصول، تخفیف و یا بخشودگی جریمه موضوع بند (ت) این ماده به موجب آیین نامه ای است كه ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد بیمه مركزی پس از تأیید شورای عالی بیمه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.
تبصره 5- رسیدگی به اعتراض شركتهای بیمه در خصوص تصمیم بیمه مركزی یا شورای عالی بیمه مبنی بر اعمال مجازات های مندرج در این ماده (به جز بند «الف») بر عهده كمیسیونی متشكل از یك نفر قاضی دادگستری با انتخاب رئیس قوه قضائیه (به عنوان رئیس كمیسیون)، نماینده بیمه مركزی و یك نفر نماینده اتحادیه (سندیكای) بیمه گران می باشد. تصمیم گیری كمیسیون مذكور با اكثریت آرای اعضاء، لازم الاجراء و ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ حسب مورد قابل اعتراض در مرجع قضائی ذی صلاح است. دبیرخانه این كمیسیون در بیمه مركزی مستقر می باشد.

نام‌های جایگزین قانون: ندارد

نظر خود را در مورد این ماده بیان کنید!

برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.