ـ در اجرای ماده (15) قانون، اصطلاحات مورد استفاده در این مبحث در معانی مشروح زیر به كار می روند:
الف ـ كالای مثل: كالایی كه از همه جهات از جمله خصوصیات فیزیكی (مادی)، كیفیت و شهرت با كالای اظهار شده ورودی یكسان باشد. تفاوتهای جزیی در ظاهر مانند رنگ مانع از آن نیست كه كالا به عنوان مثل تلقی نگردد.
ب ـ كالای مشابه: كالایی كه گرچه از همه جهات همانند نیست ولی خصوصیات و مواد تشكیل دهنده مشابهی دارد كه آن را قادر می سازد عملكرد یكسانی را با كالای مورد نظر انجام دهد. كیفیت كالا، شهرت آن و وجود یك علامت (مارك) تجاری از جمله عوامل تعیین كننده در تشخیص كالای مشابه می باشد.
تبصره ـ در صورت عدم وجود كالای مثل یا مشابه تولید شده توسط همان شخصی كه كالای مورد نظر را تولید كرده است، كالاهای تولید شده توسط سایر تولیدكنندگان از همان كشور مبدأ با شهرت یكسان ملاك خواهد بود.
پ ـ كالای همان نوع یا طبقه: كالایی كه در گروه كالاهای تولیدی صنعت یا بخش صنعتی خاص قرار گرفته و كالای مثل یا مشابه را نیز در برمی گیرند.
ت ـ همزمان: زمانی كه در آن مدت، قیمت فروش كالا در كشور مبدأ ثابت بوده است.
ث ـ سطح تجاری: مرحله ای از تجارت كه خرید و فروش در آن سطح (تولیدكننده، واردكننده، عمده فروش و خرده فروش) انجام شده است.
ج ـ نرم افزارهای تجاری: نرم افزاهایی كه به صورت انبوه، تولید، بازاریابی و به بازار مصرف عرضه می گردند.
چ ـ افراد مرتبط: افرادی كه ارتباط آنها به یكی از اشكال زیر باشد:
1ـ كارمند یا مدیر امور تجاری یكدیگر باشند.
2ـ از نظر قانون تجارت به عنوان شریك تجاری شناخته شوند.
3ـ كارفرما و كارمند باشند.
4ـ هر شخصی كه به طور مستقیم یا غیرمستقیم، كنترل یا مالكیت پنج درصد یا بیشتر از سهام یا حق رأی یا هر دو آنها را در اختیار داشته باشد.
5ـ یكی از آنها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دیگری را كنترل نماید.
6ـ هر دو آنها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط شخص سومی كنترل گردند.
7ـ آنها عضوی از یك خانواده باشند.
تبصره ـ افرادی كه از طریق تجاری با یكدیگر مرتبط هستند و یكی از آنها نماینده انحصاری، توزیع كننده انحصاری یا صاحب امتیاز انحصاری دیگری است، چنانچه مشمول ضوابط بند (چ) شوند، افراد مرتبط محسوب می شوند.
نامهای جایگزین قانون: ندارد
برای ارسال نظر, لطفاً وارد شوید.